‘Eten in de supermarkt is de toekomst’

‘Eten in de supermarkt is de toekomst’
Gepubliceerd op: 20 februari 2013

FSIN-directeur Jan-Willem Grievink zegt het al een poos: de toekomst van foodservice ligt in hybride concepten die retail en restaurant-zijn combineren. In New York en Italië bestaat zo’n concept en is ook nog eens uitermate succesvol: ‘Eataly’. 

De winkel in New York bestaat uit 50 procent restaurants, en 50 procent retail. De outlet beslaat meer dan 4645 vierkante meter en heeft zeven restaurant en koffiebars. Er is een visrestaurant in de visafdeling van de winkel, een pizza restaurant in de broodafdeling, et cetera. Daarnaast is er een biertuin op het dak, een ijskraam, een panini bar en een chique steakhouse. Dat laatste restaurant is de enige plek waar reserveren mogelijk is.


Restaurant vs retail

‘Het originele plan was 60 procent retail en 40 procent restaurant’, zegt mede-eigenaar Joe Bastianich in Foodservice Europe & Middle East. ‘We wilden voorkomen dat we een paar goede restaurants zouden neerzetten midden in een nep-winkel.’

Eataly scoorde in het tweede jaar een omzet van 80 miljoen dollar, ongekend hoog. Dat komt uit op ruim 17000 dollar per vierkante meter. Op een zaterdag zijn er ongeveer 22.000-26.000 gasten in de winkel en is een echte toeristenattractie geworden.
 

Competitie

‘De toekomst ligt bij eten in supermarkten. Het gaat erom wie dit het eerst goed kan uitvogelen. Alle grote supermarkten in de VS zijn dan ook geïnteresseerd in wat we doen, en proberen ons succes te kopiëren.’

Toch ziet Eataly zichzelf niet als directe concurrent van een grote keten as Whole Foods. ‘We concurreren niet direct met ze, behalve op prijspunt. Wat dat betreft moeten we altijd concurrerend zijn. Maar wij bieden een hele andere shopping-ervaring. Uiteindelijk is het allemaal onderdeel van een rijzend tij, waarvan iedereen profiteert.’
 

Bonnetjes

Gemiddeld wordt er in het retailgedeelte van de winkel 39 dollar per keer uitgegeven. De gemiddelde restaurantbon ziet er hetzelfde uit. ‘Zelden komen mensen voor pizza of een koffie en vertrekken zonder iets te kopen. Vaak kopen ze op z’n minst een brood voor later op de dag.’

Meer weten over de trends met betrekking tot deze hybride concepten? Lees het stuk van FSIN-directeur Jan-Willem Grievink hier. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen