FSIN-dossier: het succes van Vapiano

FSIN-dossier: het succes van Vapiano
Gepubliceerd op: 20 februari 2013

In de nieuwe uitgaves ‘FSIN-dossiers’, kijken we naar succesvolle ketens en analyseren we hun succes. Het eerste dossier gaat over Vapiano; een pasta-pizza bar met een bijzondere ambiance. Een snelgroeiende keten die ergens tussen fast casual, quickservice en casual dining inzit. ‘Fresh Casual’, zo typeert het bedrijf zichzelf. 

Vapiano startte in 2002 en maakte een enorme groei door en telt inmiddels meer dan honderd restaurants, met nog eens zo veel in de maak.  De gemiddelde omzet per filiaal in thuisland Duitsland ligt stukken hoger dan filialen van McDonald’s en Burger King.  

De keten had in 2012 140 vestigingen in meer dan dertig landen over de hele wereld. De keten laat opmerkelijk hoge omzetcijfers en winstmarges zien. In de binnenstad van Londen betaalt de keten de hoogste huur van al hun filialen. Vanwege het hoge bezoekersaantal heeft het Londense filiaal echter ook de hoogste omzet en de hoogste winstmarge van alle filialen in de keten. ‘Er is geen keten die een vergelijkbaar hoge omzet per vierkante meter weet te behalen’, zegt Gregor Gerlach in de Frankfurter Algemeine

Vapiano kent echter ook haar moeilijke tijden. De franchiseconstructie bracht naast snelle groei ook moeilijkheden met zich mee. Al deze dingen hebben we geanalyseerd in het dossier. We besluiten het dossier met negen dingen die Vapiano goed doet, en wat andere spelers in de markt van hen kunnen leren.

Het dossier is alleen te downloaden en te bekijken voor leden van het FSIN. Meer weten over de voordelen van een lidmaatschap? Klik hier

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Fast Casual & Fast Fine"

Log in om te reageren. Inloggen