FoodShopper Monitor: naar een nieuwe shopperwerkelijkheid

FoodShopper Monitor: naar een nieuwe shopperwerkelijkheid
Gepubliceerd op: 22 april 2013

De grote FSIN FoodShopper Monitor ligt vandaag bij onze leden op de mat. De monitor focust zich helemaal op de consument: wie koopt, wat wordt gekocht, waar en waarom? Hoe wordt bezuinigd? Welke kansen komen er en wat zijn de internationale trends die ons beïnvloeden? Al deze vragen komen aan de orde in de monitor.

De titel zegt het al: de shopper, de kopende klant, staat centraal in deze monitor. In hoofdstukken van de monitor nemen we u mee in de wereld van de Nederlandse foodshoppers. We hanteren daarvoor een indeling van acht verschillende shopperprofielen. Na een inleiding en overzicht van die profielen ziet u de belangrijkste shoppercijfers in de verschillende kanalen, aangevuld met inzichten en vooruitzichten zoals u dat inmiddels van ons gewend bent. We zoomen in op de kanalen Horeca, Catering, Gemak en At home.

Hoewel de nadruk in deze monitor ligt op de Nederlandse shopper, laten we u natuurlijk ook de belangrijkste internationale ontwikkelingen zien. Ook die hebben we per kanaal verdeeld.

Tot slot vindt u in de monitor een apart hoofdstuk over de belangrijkste consumentengewoontes rond het gebruik van bepaalde assortimentsgroepen. We sluiten de monitor af met de belangrijkste conclusies en vooruitzichten op een rij.

Wat ons opvalt na het analyseren van de cijfers en al het andere onderzoek dat we erbij gedaan hebben, is dat er een nieuwe shopperwerkelijkheid komt. Consumenten gaan anders denken over food, en de smartphone versterkt dat proces nog eens.

De werkelijkheid van de ondernemingen in Horeca of Foodretail en die van consumenten liggen namelijk ver uit elkaar. De consument denkt helemaal niet in kanalen. Hij handelt vanuit zijn behoefte en zoekt daar dan zo pragmatisch mogelijk een oplossing voor. Hij zal gemakkelijk meteen om de hoek een duur flesje cola kopen als hij trek heeft; terwijl hij met drie minuten lopen diezelfde cola de helft goedkoper had kunnen krijgen.

Het gebeurt echter ook omgekeerd. De consument kan juist even snel voor zijn gemaksconsumpties naar de supermarkt gaan in plaats van naar een pompshop of bedrijfsrestaurant. Het lijkt er ook op dat de traditionele kanaalconcepten zoals de klassieke horeca of de traditionele supermarkt aan het eind van hun levenscyclus zijn. Dat wordt versterkt door het koopgedrag van jongeren en tweeverdieners. In de VS heeft dat al geleid tot vele hybride concepten, een tussenvorm van retail en horeca. In de komende jaren zullen die groeien, ook in Nederland. Diezelfde jongeren gebruiken hun smartphones in toenemende mate bij het selecteren en kopen van hun foodconsumpties, ook buitenshuis.


U kunt hier vast de eerste pagina's van de FoodShopper Monitor downloaden; de inhoudsopgave en het voorwoord.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FoodShopper Monitor"

Log in om te reageren. Inloggen