Quo Vadis: drie dingen zijn duidelijk

Quo Vadis: drie dingen zijn duidelijk
Gepubliceerd op: 10 mei 2013

Van 22 tot en met 25 april organiseerde het FSIN een viertal Quo Vadis sessies rondom de publicatie van de nieuwe FoodShopper Monitor. Doel van die sessies was met leden in gesprek te gaan over de belangrijkste consumententrends die de komende jaren op ons af komen. We schetsen voor u een beeld van de bijeenkomsten.

Is het ontbijt een lucratief eetmoment om als foodproducent op in te spelen? Of juist niet en is de markt al verdeeld door prijsstunters langs de snelweg? Is het misschien juist lucratiever om tussendoortjes te ontwikkelen voor de tijdspanne tussen lunch en diner? Het was één van de dilemma’s die naar voren kwamen tijdens de Quo Vadis sessies die FSIN hield in Utrecht.

 

Daar vormde de informatie uit de net verschenen FoodShopper Monitor het uitgangspunt voor menige discussie tussen professionals uit de hoek van fabrikanten en leveranciers. Namens het FSIN gidsten zowel directeur Jan-Willem Grievink als FoodShopper-coördinator Anique Grievink de aanwezigen door de laatste consumententrends. Net zoals bij soortgelijke bijeenkomsten in recente jaren was natuurlijk één vraag dominant: wanneer komt de grillige consument weer in de stemming om zijn euro’s wat royaler te laten rollen? Met uitzondering van de supermarkten, staan de seinen voor alle foodservice- en retailsegmenten immers op rood. Of op z’n minst op oranje.

 

De FoodShopper Monitor gaf volop voeding tot discussie. Want wat betekenen de vervagende grenzen tussen foodservice en foodretail bijvoorbeeld voor de positie van outlets, grossiers en leveranciers en de verhouding onderling?  Een eensluitende conclusie was er niet. Of het zou deze moeten zijn: iedereen die in de foodbusiness actief is, moet over drie dingen serieus nadenken.

  1. Ten eerste: het ontwikkelen van producten voor alle eetmomenten van de dag.
  2. Ten tweede: minder denken in foodkanalen, want de consument trekt zich van een scheiding tussen die kanalen niets meer aan.
  3. Ten derde: blurring, het vervagen van de grenzen tussen foodservice en foodretail, biedt volop kansen, ook als de economische crisis nog aanhoudt. Neem Smaak, de locatie waar de Quo Vadis sessie gehouden werden. Smaak serveerde brainfood, zodat de discussies tot het einde toe met een helder hoofd gevoerd konden worden.

Meer weten over de trends waarover we hebben gediscussieerd? Leden kunnen hier de presentatie downloaden.

Foto 1 van 17

Delen

Log in om te reageren. Inloggen