Hoe omzet stijgt door gezonde kindermenu’s

Hoe omzet stijgt door gezonde kindermenu’s
Gepubliceerd op: 28 mei 2013

De kleine keten ‘Silver Diner’ won in de VS een award voor ‘beste gezonde innovaties’ van 2013. De keten laat zien dat kleine menu-verbeteringen niet alleen een grote impact op de voedingsinname van kinderen hebben, maar tegelijkertijd de omzet een boost geven.

Silver Diner introduceerde in april vorig jaar met veel succes een gezonder kindermenu. Een voorgerecht werd automatisch gekoppeld aan gezond bijgerecht en gezonde drankjes. Deze veranderingen zorgden ervoor dat er 45 minder bijgerechten met veel calorieën werden verkocht, 12 procent minder frisdrank. De algehele verkoop daalde echter niet! De verkochte voorgerechten stegen namelijk met twee procent.
 

Gezond en lekker

Elk jaar wordt het menu van Silver Diner aangepast en zoekt de keten naar mogelijkheden om typisch Amerikaanse menu’s in een gezonder jasje te steken. In 2012 draaide alles om de kinderen: hen meer gezondere keuzes bieden, maar nog steeds het eten serveren dat ze lekker vinden.

De keten had eerder al veel verbeteringen doorgevoerd en vijf voorgerechten hadden al het stempel van het ‘Kids LiveWell’-programma. Daar verkochten er echter maar twee goed van. Tijd dus om te kijken naar waarom de rest van de gezonde voorgerechten niet goed liep.
 

Proeverij voor kinderen

Met dat uitgangspunt startte de keten een onderzoek onder ouders. Ouders werden gevraagd hoe ze het menu van hun kids wilden zien veranderen. 88 procent van alle ouders bleek te zoeken naar gezondere opties voor hun kinderen wanneer ze buiten de deur eten.

Uit het onderzoek bleek echter tegelijkertijd dat zeventig procent van de kinderen zelf het eten bestellen – dat doen hun ouders niet voor ze. Daarom besloot de keten een ‘Kids’ tasting Event’ te organiseren, om van de kinderen zelf meer feedback te krijgen over gezondere menu-opties.


De keten koos voor vijf gerechten die allemaal gebaseerd zijn op typisch Amerikaans eten, maar dan met gezondere ingrediënten:

  • Chicken Pizza Quesadilla
    Met een meergranentortilla, gegrilde kip, cheddar kaas met weinig vet en een marinade van basilicum en gemixte pepers
  • Spaghetti
    Spaghetti van hele granen met bizon of kip-gehaktballen
  • Zalm
    Gegrilde zalm met Teriyaki
  • Macaroni
    Meergranenmacaroni en kaas, met gegrilde groenten
  • Toast
    Franse toast met pindakaas en jam

     

De uitkomsten waren verrassend. De kinderen vonden de meergranenmacaroni lekkerder dan de gewone elleboogjes en ze waren erg enthousiast over de gegrilde zalm.


Verzoeken van ouders

De ouders deden ook nog een duit in het zakje met de volgende verzoeken:

  • Alle voorgerechten verkopen als hele maaltijden, met een bijgerecht van fruit, groente en melk of sap
  • Alle patat van het geprinte menu verwijderen (alleen verkrijgbaar op aanvraag)
  • Alle frisdrank van het geprinte menu verwijderen (alleen verkrijgbaar op aanvraag)

 

Deze suggesties zette de keten door en ze maakten de lijst compleet met de volgende wijzigingen:

  • Alle voorgerechten worden voorzien van fruit of groente en melk of sap (voor 1 prijs)
  • 50 procent van alle voorgerechten hebben het label ‘Kids LiveWell program’
  • 41 procent van alle bijgerechten hebben dit label
  • 72 procent van alle dranken hebben dit label
  • 60 procent van alle voorgerechten zijn gemaakt van lokale producten
  • Al het vlees is vrij van antibiotica en hormonen
  • Alle desserts zijn onder de 300 calorieën
  • Bij de ontbijten is standaard een bijgerecht van ei of aardbeien toegevoegd voor extra proteïnen en fruit
  • De klassieke pannenkoekenmaaltijd is omgebouwd tot een maaltijd die voldoet aan de standaarden van het ‘Kids LiveWell program’
  • Gewone kaas is vervangen voor Amerikaanse kaas met weinig vet
  • Twee nieuwe menu’s toegevoegd (Chicken Pizza Quesadilla en Teriyaki Grilled Salmon met bruine reist en gemixte groenten)
  • De macaroni krijgt standaard een salade als bijgerecht
  • Alle friet is van het geprinte menu af
  • Alle vruchtensappen die niet 100 procent sap waren, zijn verwijderd
  • Alle frisdrank is van het geprinte menu af
  • Soyamelk is toegevoegd aan het menu
  • Een nieuw dessert: ‘angel food cake’, met weinig vet en aardbeien
     

Succes

Om het proces met alle wijzigingen goed te laten verlopen, hield Silver Diner veel trainingsessies voor het personeel. Het menu werd eerst alleen binnen de winkels gepromoot maar kreeg na verloop van tijd steeds meer media-aandacht.

Vanwege het grote succes van de wijzigingen die de keten heeft doorgevoerd, ontving Silver Diner in 2013 de Menu Masters Award in de categorie ‘Best Healthful Innovations’. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen