‘Het nieuwe fastfood is sexy’

‘Het nieuwe fastfood is sexy’
Gepubliceerd op: 28 mei 2013

Fastfood verliest zijn slechte imago. Het is diverser, gezonder, trendy en duurzaam. Steeds meer keten schakelen om naar vers fruit, groente, salades en sandwiches of wraps. Collega’s van FoodService Europe and Middle East (FSE) onderzochten drie succesvolle buitenlandse ketens en concluderen dat deze ketens bewijzen dat gezonde producten tegenwoordig sexy zijn. 

Het nieuwe fastfood is vers, bevat meer vitaminen, minder calorieën en geen toegevoegde stoffen. Dat maakt het waardevol voor de consument. Het is deze overeenkomst die volgens de onderzoekers van FSE gedeeltelijk ten grondslag ligt aan het succes van de ketens.
 

Gezond is sexy

FSE onderzocht de buitenlandse ketens EXKi (heeft ook een vestiging in Nederland), dean & david en Hitzberger. ‘Deze drie concepten bewijzen dat gezond eten getransformeerd kan worden in sexy producten die gewild worden door een breed publiek en niet enkel alleen door de niche.’

De restaurants van deze ketens passen op geen enkele manier bij het geitenwollensokkenimago dat twintig jaar geleden nog aan de gezondheidsindustrie verbonden was. Het design en de ambiance van alle drie de onderzochte ketens, zijn jong en stijlvol.
 

Geloofwaardigheid

De producten (zoals salades, wraps en gezonde drankjes als water, koffie en limonade of smoothies) stralen een onuitgesproken belofte van schoonheid en gezondheid uit.

De concepten doen dan ook alles om hun producten geloofwaardig te maken. Alle drie de ketens bieden een hoge mate van transparantie over hun eten. Klanten kunnen op de website alles opzoeken over de voedingswaarde, maar ook over de afkomst van producten en of een product organisch of veganisch is.
 

Jonge vrouwen

Het van oorsprong Belgische EXKi had geen makkelijke start. Vanwege de hoge standaard die zij aan het eten stelden, maakten ze de eerste jaren grote verliezen. Inmiddels heeft de keten een manier gevonden om de hoge kosten te temperen zonder in te boeten op hun standaarden en kwaliteitseisen. In 2012 zette EXKi 78 miljoen euro om.

De belangrijkste doelgroep voor de keten zijn jonge en actieve vrouwen. ‘Zij geven ongeveer 7 tot 10 euro uit per bezoek’, zeggen de oprichters tegen FSE. De best-verkochte producten zijn combo menu’s van salade, sandwiches en mineraalwater. (Meer weten over EXKi? Klik hier om naar hun website te gaan - opent in nieuwe pagina)
 

Sales-mix

Bij collega-keten dean & david ligt de salesmix iets anders. Bijna vijftig procent van de omzet komt uit salades (9 keuzeopties).  Soepen en curries zijn goed voor zeventien procent omzet, net als paninies en sandwiches. Verse sappen en smoothies nemen 13 procent omzet in beslag en koffie en zoetwaren zeven procent. De jaarlijkse omzet per winkel wisselt van 300.000 euro tot een miljoen euro.
Meer weten over dean & david? Klik hier - opent in nieuwe pagina
 

Eten voor een goed geweten

De derde onderzochte keten (Hitzberger) komt uit Zwitserland. Zij richten zich op producten die niet alleen heerlijk en gezond zijn, maar ook minder calorieën bevatten, etisch juist gekweekt zijn en ecologisch verantwoord zijn. Met andere woorden: eten dat je kan nuttigen met een goed geweten.
 

Duurder is niet altijd erg

In Zwiterland is de keten erg succesvol. Maar opvallend genoeg niet alleen onder vrouwen. ‘Onze gasten zijn zakenmensen met erg weinig tijd, shoppers, toeristen en studenten. Niet alleen vrouwen of mensen die gewicht willen verliezen’, zegt mede-oprichter Schwarzenbach tegen FSE.

De prijs ligt iets hoger, maar dat mag, aldus Schwarzenbach. ‘Mensen zijn bereid tot tien procent meer te betalen ten opzichte van gewoon fastfood als ze een hoge kwaliteit eten en gezonde maaltijden voorgeschoteld krijgen.’
Meer weten over de keten Hitzberger? Klik hier - opent in nieuwe pagina.

 

Voor- en nadelen van regionale producten

In FSE geeft keten dean & david een overzicht van de (volgens hen) voor- en nadelen van producten uit de regio halen:
 

Voordelen:

  • Korte aanvoerroutes
  • Goed imago
  • Ondersteuning van lokale economie
  • Humane veeteelt
  • Duurzaamheid

 

Nadelen:

  • Hogere prijzen
  • Minder keus
  • Hogere mate van afhankelijkheid
  • Complexiteit
  • Kleiner aanbod aan seizoensproducten

 

Oplossingen:

  • Menu’s die wisselen met de seizoenen
  • Sterke lokale partnerships
  • Regionale aanvoergebieden
  • Strategische coöperaties
  • Lokale merken
Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Fast Casual & Fast Fine"

Log in om te reageren. Inloggen