CBS zet foodservice op verkeerd spoor

CBS zet foodservice op verkeerd spoor
Gepubliceerd op: 31 mei 2013

Het CBS heeft opnieuw een overschatting van de horecacijfers afgegeven. Al drie jaar lang presenteert het Centraal Bureau voor de Statistiek een veel rooskleuriger beeld over de Horeca dan de werkelijkheid aangeeft en elke ondernemer en onderneming dagelijks aan den lijve ondervindt. 

Onderstaande grafiek geeft aan wat er in vier jaar crisistijd is gebeurd met voedings- en genotmiddelen: de omzet in de klassieke Horeca is met 1,12 miljard Euro gedaald en de omzet van supermarkten is met 2,6 miljard gestegen. Zie onderstaande grafiek. Eén lichtpuntje: In mei 2013 is de omzet gestegen. 

Ook over het eerste kwartaal van 2013 is de foodserviceomzet gedaald. Zelfs met een percentage van -4,5% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2012. In volume is de daling nog groter want er was sprake van een prijsstijging van 2,4%.
Over het 1e kwartaal 2013 stond horeca op -5,3% ten opzichte van vorig jaar. Alle sectoren (dranken, restaurant en fastservice) m.u.v. hotels dalen met zo’n 5% of meer. Bedrijven en instellingen (zorg) compenseerden dit enigszins door de relatief minder slechte ontwikkeling bij bedrijven met -2,3%. Zorg zat vrijwel op hetzelfde niveau als horeca gemiddeld. Oorzaak ligt vooral in het weer met een consumentenvertrouwen dat zich in het 1e kwartaal op een dieptepunt bevond.

Periode 5 van 2013 kende voor het eerst een omzetstijging van 2,2% ten opzichte van 2012. Daarbij doen hotels het minder goed (-3,5%), maar juist cafés en restaurants wat beter (tot 4% groei). De reden voor deze groei komt deels door Pinksteren, een iets beter weer dan vorig jaar in deze tijd en een licht herstellend consumentenvertrouwen.

Bronvermelding: De cijfers over 2013 zijn afkomstig van Foodstep. De cijfers hebben betrekking op de ontwikkeling tot en met periode 4, 2013 vergeleken met de voorgaande jaren. De grondslag voor deze ontwikkelingen zijn de harde inkoopcijfers van een kleine 10.000 verkooppunten volledig gespreid over Foodservice, eigen cijfers van een aantal grote ketenorganisaties, een 40.000 interviews met consumenten en 40.000 interviews met inkoopverantwoordelijken bij verkooppunten. 

Download hier het complete en opgemaakte persbericht.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen