Kansen foodservice in duurzaamheid

Kansen foodservice in duurzaamheid
Gepubliceerd op: 6 januari 2011


Voorsorteren op duurzaamheid biedt de groothandel in foodservice kansen. Dit blijkt uit een rapport van ING Economisch Bureau.

Zowel in foodretail als out-of-homekanaal wordt duurzaam gedrag van ondernemingen ieder jaar belangrijker. De regie bij het verduurzamen van de foodketen ligt vaak bij de grote A-merkfabrikanten, retailers, cateraars en fastservice restaurantketens. De foodservicegroothandel neemt vaak een volgende rol in richting grote afnemers, maar kent ook veel kleine afnemers, bijvoorbeeld in de horeca. Voor hen zal het belang van duurzaamheid weliswaar minder snel groeien, maar in die markt kan de groothandel wel meer het initiatief nemen, schrijven de economen van ING Economisch Bureau.

Verduurzaming kan voor een hoger rendement zorgen en ook voor een hogere omzet. De meerderheid van de foodbedrijven verduurzaamt voornamelijk vanuit een defensieve drijfveer. Ze zetten stappen, omdat afnemers of NGO's dit eisen of gaan niet verder dan de wettelijke normen. Ook als de strategie en visie van deze bedrijven niet wijzigt, zullen er flinke stappen in het verduurzamingsproces moeten worden gezet: minimumeisen van overheid, NGO's en afnemers zullen strenger worden.

Een reden of wellicht excuus van de achterblijvers om niet of nauwelijks inspanningen te leveren voor een duurzamer assortiment ligt vaak in de sfeer van 'de consument wil er niet voor betalen'. Diverse onderzoeken tonen echter aan dat een deel van de consument wel degelijk wil betalen. De omzet biologisch in catering bedroeg vorig jaar 56 miljoen euro, tegen 46 miljoen in 2008. Het marktaandeel bedraagt naar schatting 3,3%. Het marktaandeel van contractcateraars binnen de bestedingen aan biologische voeding is vorig jaar van 7,9% naar 8,7% gestegen, aldus ING Economisch Bureau in het rapport 'Voorsorteren op duurzame afnemer biedt groothandel in de foodservice kansen'




 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen