FoodService Instituut presenteert Food 500

FoodService Instituut presenteert Food 500
Gepubliceerd op: 26 juni 2013

Het FoodService Instituut (FSIN) presenteert de FSIN Food 500, de ranglijst van de 500 grootste foodverkopende organisaties van Nederland. Een dergelijke lijst is nooit eerder gepubliceerd. Op omzet zijn alle formules en concerns gerangschikt waar Nederlanders eten, drinken en versnaperingen kopen. Van supermarkten tot restaurants, van ziekenhuizen tot de bakker op de hoek. 

De top 500 is goed voor ruim 70 procent van de totale foodomzet in Nederland. Het FSIN wil met deze nieuwe ranglijst niet alleen zijn 10-jarig jubileum als onafhankelijk kennisinstituut vieren, maar vooral haar leden het totaaloverzicht van alles wat voedings- en genotmiddelen verkoopt bieden. Want de afzonderlijke segmenten in de totale foodmarkt krijgen steeds meer met elkaar te maken. De 500 winkelmerken in de lijst vertegenwoordigen samen een omzet van 40 miljard euro en behalen deze omzet opgeteld met bijna 27 duizend verkooppunten. Dit betekent dat ze een fors deel van de totale consumptie aan eten en drinken in ons land voor hun rekening nemen. In de top 10 staan, onder aanvoering van Albert Heijn, alleen supermarkten. Het eerste foodservicemerk (McDonald’s) komt op de elfde plaats.


Feiten

Enkele feiten uit de FSIN Food 500:

  • De top 30 van de FSIN Food 500 neemt het leeuwendeel van de foodomzet in Nederland voor zijn rekening. De bovenste dertig formules en merken vertegenwoordigen een consumentenomzet van bijna 32 miljard euro.
     
  • Albert Heijn staat met een foodomzet van 9,5 miljard op de eerste plaats. Andere Ahold-merken in de ranglijst zijn Albert Heijn XL (8), AH to go (31), Albert.nl en Pick Up Points (32), Gall & Gall (16) en Etos (136).
     
  • Samenwerkingsverbanden van speciaalzaken staan relatief hoog. Keurslagers staat op de twintigste plaats (316 miljoen euro), De Echte Bakker staat op 29 met 210 miljoen euro. 


Blurring

Het FSIN verricht in opdracht van zijn leden (ruim 100 bedrijven die actief zijn op het gebied van consumptie buitenshuis) al tien jaar onderzoek naar de ontwikkelingen in de foodservicemarkt (de klassieke horeca, catering en de gemakssector). Het FSIN nam het initiatief voor de ranglijst onder meer omdat steeds meer retailers (zoals supermarkten en warenhuizen) zich bezighouden met foodservice. Het FSIN ziet de ranglijst als extra instrument om onder meer deze ontwikkeling, ‘blurring’ genoemd, beter te kunnen duiden.


Top 5 *

1. Albert Heijn (9,495 miljard euro - 884 vestigingen)

2. C1000 (3,422 – 345)

3. Jumbo (2,731 – 339)

4. Aldi (1,920 – 501)

5. Lidl (1,895 – 363)

* Omzet is exclusief alle non-food producten, ingeschat voor zover organisaties niet zelf de gegevens verstrekten.

 

Gemak top 3

11. McDonald’s (647 miljoen euro)

17. NS Stations (345)

28. La Place (225)

 

Speciaalzaken top 3

16. Gall & Gall (410 miljoen euro)

20. Keurslagers (316)

29. De Echte Bakker (210)

 

Catering top 3

19. Sodexo (330 miljoen euro)

22. Albron (295)

24. Compass Group (285)

 

Klassieke horeca top 3

27. Van der Valk (227 miljoen euro)

40. Center Parcs (98)

42. Accor Hospitality (87)

 

Het FoodService Instituut is in 2003 opgericht door vooraanstaande producenten en leveranciers in de Nederlandse foodservicebusiness. Tegenwoordig zijn ruim honderd producenten, retailers en leveranciers lid van het FSIN. Het FSIN voedt hen via jaarlijkse uitgaven als de Foodshopper Monitor en de Foodservice Beleidsmonitor met cijfers, trends en vooruitzichten omtrent de vaderlandse buitenhuishoudelijke consumentenmarkt voor food en dranken. Deze eerste FSIN Food 500 wordt in de vorm van een glossy magazine gepresenteerd op woensdag 26 juni 2013 tijdens het jubileumcongres. 

De FSIN Food 500 is voor onze leden ook te downloaden. Niet-leden kunnen alleen een afgeslankte variant downloaden. Klik hier om naar de pagina over de FSIN Food 500 te gaan.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Food 500, 2013 "

Log in om te reageren. Inloggen