‘We hebben in 2013 de bodem bereikt’

‘We hebben in 2013 de bodem bereikt’
Gepubliceerd op: 27 juni 2013

‘We moeten dit jaar nog door de zure appel heen. Over 2014 ben ik niet pessimistisch’, verklaarde Jan-Willem Grievink, directeur van het FoodService Instituut, de huidige en toekomstige ontwikkelingen in foodservice. Grievink nam ze onder de loep tijdens het Zomercongres van FSIN.

De foodbestedingen staan in 2013 nog steeds onder druk. Dit geldt vooral voor de uitgaven buitenshuis. De out of home kanalen leveren daardoor dit jaar opnieuw aandeel in, in totaal zo’n 2,5%. De gevolgen van de crisis zijn in alle kanalen voelbaar, maar treffen vooral catering (-3,4%), klassieke horeca (-2,8%) en in mindere mate gemak (-1,5%), berekende het FSIN op basis van verschillende bronnen, waaronder Foodstep.

 

Supermarkt plust

De at home kanalen plussen in totaal bijna 1%. Supermarkten zullen dit jaar, naar verwachting van Grievink, 2,2% meer omzet realiseren. De speciaalzaken (-2,7%) en markt en overige retail (-3,0%) hebben daarentegen te maken met een forse daling van de foodbestedingen en trekken daarmee het gemiddelde binnen at home fors naar beneden.

 

Krachtenveld

Vijf krachten beïnvloeden de foodshopper in hoge mate: de economie, de media/ vriendengroepen, tijd/vrije tijd, innovaties uit de sector en technologische innovaties zoals de smartphone. De eerste twee krachtenvelden, economie en sociale netwerken, hebben een ‘negatieve’ invloed op het consumentenvertrouwen. Dat geldt met name voor de economie en de perceptie van de consument van de welvaart. Bij de andere drie factoren staat het stoplicht op groen: door het gevoel van tijdgebrek blijft de consument gemak hoog waarderen. Innovaties, waaronder aanbiedingen, hebben een positief effect op de buitenhuishoudelijke foodbestedingen.

 

2014: ook at home stabiliseert

‘We hebben de bodem bereikt in foodservice. Ook in de at home kanalen verwacht ik in 2014 geen verdere groei. Dit komt met name doordat de uitgaven in de speciaalzaken, op de markt en in overige retail onder druk blijven staan. In het FSIN-model vallen daaronder ook de online foodverkopen en de Pick Up Points. Daarin verwacht ik wel een positieve ontwikkeling. In out of home zal met name de klassieke horeca in 2014 weer aantrekken.’

Noot: het genoemde model kunt u terugkijken in de presentatie van Jan-Willem Grievink, die hier te downloaden is.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Food 500, 2013 "

Log in om te reageren. Inloggen