‘Gezond gedrag bevorderen, is gezamenlijke verantwoordelijkheid’

‘Gezond gedrag bevorderen, is gezamenlijke verantwoordelijkheid’
Gepubliceerd op: 27 juni 2013

Tijdens het jubileumcongres van het FSIN ontspint zich onder leiding van Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, en Ubel Zuiderveld, manager research & publishing, eveneens van het FSIN, een interessante discussie over het geheim van succes, gezondheid, en (de gezamenlijke) verantwoordelijkheid voor gezond(er) eten in out of home. 

Om het 10-jarig bestaan van het FoodService Instituut extra luister bij te zetten, nodigde het FSIN niet alleen twee bekende sprekers uit, maar ook drie kopstukken uit foodservice voor een rondetafelgesprek. Met Bob Hutten, directeur van Hutten (catering en maaltijdservices), Mark van ’t Loo, directeur KFC Nederland, en Rocco Ladage, directeur van Ladage Beheer, waaronder de formules Bram Ladage, Ezpresso en Brood Express vallen, sprak het FSIN onder andere over het geheim van succes en uitdagingen in de out of home markt.

 

Nog beter doen

Ladage zoekt de uitdaging niet zozeer in innoveren, maar vooral in ‘datgene wat we doen nog beter doen. Het gaat om kwaliteit, service en echtheid’. Hutten, bekend om zijn streven de CO2-uitstoot te reduceren, wil duurzaamheid geen uithangbord noemen. ‘Het is leuk dat jullie het noemen, maar dat doe je gewoon. Duurzaamheid is een way of living.’ KFC richt zich met het oog op groei op 'drive throughs' aan de randen van steden, bij voorkeur rond retailcentra als Ikea of Mediamarkt. ‘Snelheid en gemak worden steeds belangrijker’, stelt Van ’t Loo.

 

Blurring

Als vanzelf komt de discussie op blurring. Polare, de nieuwe naam van boekwinkels Selexyz en De Slegte, krijgt in alle 36 winkels een horecagedeelte. Foodretailers zoals Jumbo Foodmarkt recentelijk, voegen foodservice-elementen aan hun formule toe. Van ’t Loo en Ladage hebben er niet zo’n probleem mee. Ze vertrouwen op het onderscheidend vermogen van hun formules. Ladage meent dat het tevens gaat om de gunfactor. Je moet ervoor zorgen dat ze bij jou willen komen.’ Hutten stelt de retorische vraag: kunnen supermarkten dat dan, foodservice bedrijven? Hij heeft er geen hoge pet van op.

 

Gezamenlijke verantwoordelijkheid

Een grotere uitdaging is in zijn ogen ‘ervoor zorgen dat consumenten dat voedsel krijgen dat goed voor ze is’. Hutten (fel): ‘Voeding heeft de aandacht van de medische stand. De keten wordt steeds transparanter. Toverwoorden voor de consument worden gezondheid en geluk. We moeten voorkomen dat economische waarde boven voedingswaarde komt te staan. Het is onze gezamenlijke verantwoordelijkheid om als sector consumenten te informeren en met ze te communiceren over gezond eetgedrag’, roept hij de zaal op.

 

Medewerkers

Van ’t Loo pleit ervoor consumenten duidelijke keuzes te bieden en te informeren over de voedingswaarde van producten, zodat ze hun verantwoordelijkheid kunnen nemen. Hutten: ‘Als formule of concept kun je consumenten en ook medewerkers daarmee in hun kracht zetten. De energie stroomt daarna vanzelf weer terug.’ Het geheim van succes begint bij de klant, maar daarna komen de medewerkers, zij zijn degenen die met de klant communiceren. Daarover zijn ze het alle drie hartgrondig eens. 

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FSIN Food 500, 2013 "

Log in om te reageren. Inloggen