5 lessen uit retail voor foodservice

5 lessen uit retail voor foodservice
Gepubliceerd op: 10 juli 2013

De top vijf retailers uit Europa (Carrefour, Tesco, Schwarz, Auchan en Aldi) gebruiken verschillende technieken om groei te stimuleren en aan de top te blijven. Deze strategieën zijn ook van belang voor spelers in foodservice en worden nog lang niet altijd goed toegepast. 5 tips…

1.     Focus op prijs

De aanhoudende slechte economische omstandigheden zorgen ervoor dat consumenten continue op zoek zijn naar waarde. Waar zijn de beste producten voor de beste prijs? Deze mindset heeft Aldi en Lidl geen windeieren gelegd en ook andere retailers realiseren zich dat prijs een van de belangrijkste wapens in de strijd is.
Zowel Auchan en Carrefour hebben een switch gemaakt in hun manier van omgaan met prijzen (bijvoorbeeld naar vaste lage prijzen in plaats van seizoensaanbiedingen), maar het beste voorbeeld komt van supermarktketen Tesco. De keten lanceerde een ‘Price Promise’-campagne, een vergelijkingssysteem dat klanten het verschil terugbetaald wanneer ze het product ergens anders goedkoper hadden kunnen kopen. Het gaat hier zowel om huismerkproducten als A-merken. ‘Onze klanten hebben nu overtuigend bewijs dat ze geen geld verspillen wanneer ze bij Tesco boodschappen doen.’

 

2.     Klein maar meer

Klanten willen graag zo dicht mogelijk bij huis hun boodschappen halen. Ze kopen minder maar komen vaker. Daarom besloten alle vijf retailers te focussen op kleinere winkels. Carrefour en Tesco zijn hier al flink mee in de weer en zoeken naar franchise-oplossingen op meer gemakswinkels te openen.

Aldi test nu een nieuw concept; een kleine gemakssupermarkt in Londen waarin de standaard convenience-producten als food-to-go verkocht worden, met de vaste lage prijs die we gewend zijn van Aldi. Een perfecte mix voor shoppers die houden van gemak maar tegelijkertijd op zoek zijn naar de beste prijs.

 

3.     Bevaar meerdere kanalen – en doe het goed

In grote of kleine outlets, en zelfs online; het aanbod moet overal hetzelfde zijn en overal goed. Tesco gelooft dat de toekomst ligt in een fysieke winkel waar internet en online shopping met elkaar geïntegreerd zijn en werkt daar steeds verder naar toe. Daarnaast is de supermarkt bezig om in de breedte van de keten uit te breiden met het toevoegen van restaurants en koffieketens. Dat moet meer mensen naar de fysieke winkels trekken.

 

4.     Biedt regionale verschillen

Retailers bieden hun klanten per regio steeds vaker verschillende dingen aan. Carrefour loopt in deze trend voorop en probeert steeds meer gedecentraliseerd te worden. Dat betekent in de praktijk dat winkelmanagers zelf kunnen beslissen over hoeveel vierkante meter ze willen reserveren voor seizoensproducten en welke producten er in de promotie gaan. Ook Tesco timmert aan de weg en heeft recentelijk speciaal iemand aangesteld die voor de Londense winkels een maatgemaakte aanpak moet leveren. De winkels moeten gepersonaliseerd worden om zo beter tegemoet te kunnen komen aan de noden van de klant.

 

5.     Investeer in de thuismarkt

Los van al deze initiatieven die de omzet moeten stimuleren, blijven alle spelers met hernieuwde kracht en moeite investeren in hun thuishavens. Dat betekent voor Aldi en Lidl Duitsland, waar ze proberen hun aandeel in de health-&-beauty afdeling te vergroten, meer aandacht te leggen op de kwaliteit van hun huismerk producten en A-merken voeren in bepaalde productcategorieën.

Want ook op de thuismarkt is nog genoeg te winnen. Volgens de CEO van Tesco is er in het komende jaar nog op z’n minst een werklast van vijf jaar werk te doen in thuisbasis UK. Ook Carrefour plaatst extra focus op thuisbasis Frankrijk en het portfolio in West-Europa.

 

Bron: de vijf strategien zijn gesignaliseerd door onze collega's van IGD Retail Analyses.

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen