Groeimogelijkheden voor foodservice bij hoger onderwijs

Groeimogelijkheden voor foodservice bij hoger onderwijs
Gepubliceerd op: 22 juli 2013

Studenten gaan steeds vaker buiten de universiteit of hogeschool een hapje te eten halen. In het Verenigd Koninkrijk wordt 59 procent van de foodservice aankopen van de studenten buiten het campusterrein gekocht (in de VS ligt dit aantal al op 63 procent). Slechts 41 procent van de maaltijden en snacks komen van de campus. Dat biedt een duidelijke groeimogelijkheid voor foodservice aanbieders. 

Dit blijkt uit onderzoek van de Britse tak van Technomic, een marktonderzoeksbureau in foodservice.

 

‘Er is een groot gat te vullen als we kijken naar de praktijk van de foodservicemogelijkheden op campus versus de verwachtingen van de studenten’, zegt Darren Tristano, directeur van Technomic.

 

‘Op de campus eten zou een groot voordeel zijn wanneer je praat over gemak. Toch verliezen juist die plekken aantrekkingskracht vanwege hun gebrek aan variatie. Als ze een groter aandeel van de foodservicebezoeken van studenten willen innemen, moeten foodservice aanbieders op scholen en universiteiten een breder menuaanbod hanteren, net als een breder eetconcept, betere maaltijdplannen en dito service.

 

Andere feitjes over de trends in eet- en drinkgedrag van studenten:

  • 55 procent van de studenten zegt dat ze liever ergens anders eten dan op de campus vanwege het gebrek aan variatie van de opties die ze op de campus hebben
     
  • 40 procent van de studenten willen dat foodservice aanbieders hun openingstijden verruimen
     
  • 46 procent van de studenten zegt dat openingstijden voor hen heel belangrijk zijn als ze beslissen waar ze willen eten
     
  • 65 procent van de studenten eet van tijd tot tijd graag bijzondere nieuwe gerechten. 33 procent van de studenten ziet graag een groter assortiment van unieke (33 procent) en buitenlandse (27 procent) gerechten en dranken op de campus.



Uit het Amerikaanse onderzoek kwamen nog andere conclusies:

  • Slechts 35 procent van de studenten is tevreden met het aanbod op hun scholen
     
  • 44 procent van de studenten geeft aan dat ze graag een supermarkt op school zouden hebben 
     
  • 66 procent van de studenten proeft graag nieuwe smaken (in 2011 was dit aantal nog 59 procent)
     
  • 53 procent van de studenten vindt het belangrijk om ingrediënten zelf te kunnen vervangen of kiezen voor een ander ingrediënt. 

     

Trends in drinken

De top-5 van meest verkochte dranken op Britse hogescholen en universiteiten ziet er als volgt uit:

  1. Speciale koffie
     
  2. Verse sappen
     
  3. Speciale thee
     
  4. Warme thee
     
  5. Frisdrank

 

Op de Amerikaanse hogescholen en universiteiten is dit lijstje iets anders:

  1. Speciale koffie
     
  2. Melk of chocolademelk
     
  3. Verse sappen
     
  4. Filterkoffie
     
  5. Frisdrank

 

Eetbeschrijvingen

Britse studenten geven aan dat ze de volgende woorden belangrijk vinden wanneer ze hun eten bestellen:

  • Vers (63 procent)
     
  • Vegetarisch (25 procent)
     
  • Onbewerkt (25 procent)
     
  • Veganistisch (16 procent)
     
  • Gluten-vrij (15 procent)
Delen

Log in om te reageren. Inloggen