Het is theetijd

Het is theetijd
Gepubliceerd op: 22 juli 2013

In de VS groeide de theeverkoop in 2012-2013 met 18 procent. Ook de variatie in theesmaken groeide met vijf procent, zo blijkt uit cijfers van NPD. Steeds meer grote koffieketens als Starbucks maken nu echt serieus werk van thee, en zeggen: ‘We gaan met thee doen, wat we ook met koffie hebben gedaan’.

In de supermarkten is de thee-trend al langer duidelijk in cijfers waarneembaar. De afgelopen zes jaar is de omzet ervan gegroeid met 58 procent, van 2,4 miljard naar 3,8 miljard.

De groei van thee bij foodservice en fastfoodketens is echter recenter. ‘Dat komt gedeeltelijk omdat we al bijna het uiterste uit koffie hebben gehaald’, aldus Kathy Hayden, analist bij Mintel tegen Advertising Age.

 

Nieuwe smaken

De variatie in thee in foodservice wordt steeds groter. In 2010 waren de meest aangeboden smaken in fastfood en fast casual restaurants nog chai, groene thee en frambozenthee, zo blijkt uit cijfers van Technomic. Maar in 2012 begon een nieuwe smaak flink te groeien: zoete thee. In 2012 werden maar liefst 7,7 procent van alle theesmaken ‘zoete thee’ genoemd, vergeleken met 3,6 procent in 2010. Andere nieuwe smaken zijn oolong, kruidentheeën, en gemixte thee en fruit smaakjes.

 

Thee wordt wat koffie is

Starbuckstopman Howard Schultz zei recentelijk in Advertising Age dat hij van plan is te doen met thee wat zijn bedrijf eerder met koffie heeft gedaan. In december 2012 kocht het bedrijf ‘Teavana’, een groeiende theeketen met driehonderd locaties in de VS, Canada en Mexico. Schultz hoopt met deze aankoop een nieuwe brede theestrategie in te kunnen zetten.

Volgens woordvoerders komt Starbucks deze zomer met nieuwe iced-tea producten, zoals ‘shaken peach green tea lemonade’.

 

Concurrentie?

De grootste vraag voor ketens blijft natuurlijk of er genoeg consumenten zijn die op een nieuw moment van de dag thee willen drinken. Sommigen spreken de zorg uit dat een draai richting thee ten koste gaat van de omzet in koffie en fris. Toch vindt Darren Tristano, directeur van Technomic, dat er een kans is. Juist omdat de markt in thee onderontwikkeld is. ‘Vaak zul je niet perse meer mensen zien die specifiek de deur uit gaan om thee te drinken. Maar als ze eenmaal in de winkel zijn, zullen ze wellicht thee drinken in plaats van koffie.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen