Consumenten zoeken niet perse gezond, maar vers

Consumenten zoeken niet perse gezond, maar vers
Gepubliceerd op: 29 augustus 2013

De helft van de foodserviceconsumenten zegt thuis gezond te eten. Van deze groep geeft echter slechts 24 procent aan buitenshuis ook gezond te eten. Hoewel steeds meer restaurants gezondere menu’s aanbieden of calorieën en andere voedingsinformatie vermelden, blijft de rest van de consumenten het ‘buiten de deur eten’ zien als een verwenmomentje.

Als reden voor het niet selecteren van gezond eten, geven consumenten als top-argumenten aan dat ze willen eten waar ze zin in hebben en dat ze buitenshuis eten als een genietmomentje beschouwen.

Daarom zoeken consumenten primair naar menu’s die uniek zijn, snel en lekker en tegelijkertijd iets dat ze thuis niet snel zouden (kunnen) maken. Dat blijkt uit onderzoek van de NPD Group.


Buiten de deur met een gezonde twist

Van de groep van 24 procent van de consumenten die wel zegt op gezondheid te letten wanneer ze buiten de deur consumeren, eten nog steeds wat ze graag willen en lekker vinden, maar doen dat met een gezonde twist. Zij wisselen bijvoorbeeld de manier van bereiden; op de grill in plaats van in de frituur, of kiezen voor gezondere proteïne-opties.

‘Het zou goed zijn voor restaurants om te onderstrepen dat gezond eten in een restaurant niet betekent dat je je favoriete eten moet laten staan’, aldus Bonnie Riggs van de NPD. ‘Zorg voor genoeg mogelijkheden tot customizen; dat houdt de gezonde eters tevreden, maar maakt ook de genietconsument blij.’


Redenen waarom consumenten niet kiezen voor gezond eten in een restaurant:

  • Ik wil eten waar ik zin heb, wanneer ik buiten de deur eet – 37%
  • Ik wil genieten - 23%
  • Ik let niet op de voedingswaarde van wat ik krijg – 19 procent
  • Ik hoef niet op te letten op wat ik eet – 18 procent
  • Gezond eten is simpel weeg prioriteit in mijn leven – 18 procent
  • Ik bestel eigenlijk altijd hetzelfde, en dat eten is ongezond – 17 procent
  • Gezond eten smaakt niet zo lekker – 15 procent
  • Er is niet genoeg variëteit in de gezonde items – 14 procent
  • Gezonde items zien er niet zo lekker uit en klinken niet zo lekker – 13 procent
  • Er is geen gezond aanbod – 11 procent



Gezonde aspecten

Afgezien van het feit of mensen gezond willen eten buiten de deur, zoeken alle consumenten naar een paar ‘gezonde’ aspecten in hun eten. Dat gaat om:

  • Vers bereid eten
  • Verse ingrediënten
  • De juiste portie-grootte
Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "FoodShopper Monitor"

Log in om te reageren. Inloggen