Innovatie is harde groeivoorwaarde

Innovatie is harde groeivoorwaarde
Gepubliceerd op: 11 oktober 2013

Alleen innoverende bedrijven groeien. Dat is een van de hoofdconclusies uit de vandaag verschijnende Beleidsmonitor van het FSIN. Enkel bedrijven die consumenten echt weten te verrassen, kunnen groeien in het huidige economische klimaat.

De FSIN Beleidsmonitor ligt vandaag bij leden op de mat. De titel is: ‘Keerpunt: keuzes en kansen in food’. Deze titel maakt duidelijk dat onze hele samenleving – van economie tot en met de foodbusiness – vanwege de crisis op een keerpunt staat. Keerpunten bieden nieuwe kansen.

 

Verrassing

Volgens de beleidsmonitor liggen kansen de komende tijd in de kunst om consumenten te verrassen met producten en diensten waar hij nog niet om heeft gevraagd, maar wel voor in is. Dat is geen makkelijke opgave. Om dat te kunnen bewerkstelligen moet de consument centraal staan en niet het eigen business concept. Een grote uitdaging voor veel spelers.

 

Hoewel verrassing voor de consument een harde eis is, wil hij er niet meer voor betalen. Hij verwacht eigenlijk dat de prijzen omlaag gaan en dat uitgaansgelegenheden tegelijkertijd vaker leuke verrassingen in petto hebben.

 

Thuis uit eten

Een van de groeimarkten in de komende jaren ligt bij het ‘thuis-uit-eten’-segment. Dat wil niet zeggen dat enkel supermarkten hiervan kunnen profiteren. Ook slimme foodserviceconcepten moeten hier op inspelen met goede take-home services.

 

Als we kijken naar de cijfers, dan zien we dat in 2013 slechts een omzet te zien is en zal zijn bij twee segmenten: thuis gemakseten en thuis gezellig eten. Zowel onderweg als op locatie stonden respectievelijk op stilstand en flinke achteruitgang.

 

Leden kunnen op de volgende pagina een handig schema uit de beleidsmonitor bekijken waarin dit toegelicht wordt.

De beleidsmonitor zelf is voor leden doorbladerbaar (ook op ipads en andere tablets) op deze pagina.

De rest van dit nieuwsbericht is alleen voor leden beschikbaar! Als lid heeft u beschikking over alle publicaties van het FSIN, plus alle achtergrondartikelen en meest recente marktcijfers.
Is uw bedrijf nog geen lid, maar bent u wel geinteresseerd? Lees dan meer over de voordelen van een lidmaatschap van het FSIN. Op deze pagina kunt u ook een lidmaatschapsformulier downloaden.

Inloggen