Formules winnen terrein in Food

Formules winnen terrein in Food
Gepubliceerd op: 12 oktober 2013

Foodservice gaat collega Foodretail in rap tempo achterna wat betreft formules en strakke marketingconcepten. De afgelopen vijf jaar zijn met name de formules in Foodservice sterk gegroeid.

De totale foodomzet is voor het eerst in decennia gedaald. Het marktaandeel van Out of Home blijft dalen. De volumedaling ligt daar in 2013 op vijf procent. Bij supermarkten is dit slechts 0,1 procent. Dat blijkt uit de Beleidsmonitor die vrijdag bij al onze leden op de mat lag.

 

Amerikanisering van food

Er zijn echter genoeg concepten die het goed doen. Vaak gaat dit om formules. Koffie, fastservice, trave, leisure, convenience en zelfs de formulerestaurants zoals Van der Valk en La Place hebben het goed gedaan. Het zijn sterke merken, die aan de winnende hand blijven. Dat geldt voor Amerikaanse ketens tot AH to go.

De Amerikaanse beleving blijft de consument boeien. Ketens als Subway, KFC en Starbucks zijn blij met de groeiende belangstelling van een overwegend jong publiek. De omzet van de zes grootste Amerikaanse fastfoodmerken groeide in tien jaar met 56 procent. Naast Amerikaanse ketens laten de koffieconcepten ook bovengemiddelde groei zien.

 

Co-branding

De sterke merken bundelen ook steeds vaker hun krachten. Dat noemen we co-branding. Subway opende in 2013 een vestiging bij een Gulf-tankstation. Burger King ging een partnerschap aan met Subway en New York pizza met Ben & Jerry’s. Ook La Place begon een gecombineerde winkel met New York Pizza.

Toch is er nog steeds ruimte voor nieuwe concepten – ook voor lokale concepten. Zo komen er steeds meer landwinkels en boerderijwinkels en biologische verkoopconcepten.

 

Beleidsmonitor

Meer informatie en specifieke cijfers over de ontwikkelingen in de kanalen vindt u in de Beleidsmonitor. Ook bij onze nieuwe module ‘FSIN Insights’ op de website gaan we dieper in op cijfers en ontwikkelingen in alle kanalen.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Beleidsmonitor 2014"

Log in om te reageren. Inloggen