FSIN presenteert outlooks 2014

FSIN presenteert outlooks 2014
Gepubliceerd op: 4 november 2013

Kookstudio Smaak bij het Galgenwaard-stadion in Utrecht vormt in oktober 2013 het decor voor vier Quo Vadis-sessies van het FoodService Instituut. Tijdens de bijeenkomsten onder leiding van onze foodservice-experts Ubel Zuiderveld en Anique Grievink laten we zien waar de kansen voor 2014 liggen en praten we met onze leden over kansen en bedreigingen. De nieuwe Beleidsmonitor 2014, eveneens verschenen in oktober 2013, vormt daarbij de rode draad.

Discussies met onze leden op drukbezochte Quo Vadis-sessies. Download hier de presentatie die gebruikt is tijdens de sessie. Een fotoverslag staat onderaan deze pagina.

Zuiderveld en Grievink beginnen de bijeenkomsten met een presentatie over de omzetontwikkeling voor de buitenshuisconsumptie in 2013. ‘Er wordt veel geïnnoveerd in crisistijd. Dure koks gaan eruit, het eten wordt voorbereid door anderen. Zelfbedieningsconcepten winnen terrein. Deze innovaties halen de kosten naar beneden en worden door de consument goed gewaardeerd.’
 

Gemak blijft groeien

In de afgelopen vijf jaar is één miljard euro verschoven van de buitenshuismarkt richting de supermarkten. Foodservice is daar dus de dupe van, maar binnen Foodservice zien we dat de gemaksconcepten goed blijven gaan. Dat is waar de consument anno 2013 en 2014 naar op zoek is. Aan de andere kant zijn er veel segmenten die het zwaar hebben en zuchten onder de crisis, zoals ‘old school’-concepten als eetcafés en disco’s. Supermarkten en gemakswinkels zien we als ‘new school’ en deze segmenten groeien zogezegd. Pijn is er ook binnen Catering, waar het aantal locaties al jaren achtereen terugloopt. Maar liefst 30 procent van alle zorginstellingen sluit de deuren, waardoor er ook weer een verschuiving optreedt van bestedingen in food. Eén van de aanwezige leden, een cateraar, vertelt dat de strijd om de broodtrommel in alle hevigheid voortduurt.
 

Online is klein, maar groeit explosief

Food dat op internet wordt aangeboden, groeit als een tierelier. Ubel Zuiderveld (FSIN): ‘De consument verandert snel. Kijk alleen eens naar de winkelstraat. Maar liefst 30 procent van de winkelstraten, vooral de aanloopgebieden, staat in 2020 leeg. En foodoutlets merken dat nu al. Eén winkel uit een straat die verdwijnt, kan een ondernemer in food uit dezelfde straat tienduizenden euro’s per jaar aan omzet kosten.’
 

Online winkelen

Online verkoop is een grote kans voor meerverkoop, concludeert Anique Grievink: ‘Het gaat niet meer om prijsvergelijken, maar om waarde toevoegen. Gericht samples sturen naar consumenten is daar een goed voorbeeld van. Of gerelateerde producten aanbieden in de online winkelwagen. Dan is de kans op cross-selling het grootst. De just in time-consument wil à la minute bediend worden. Delivery groeit sterk.’


Middelmatigheid is ten dode opgeschreven

FSIN-directeur Jan-Willem Grievink haalt een model aan, waarin kwaliteit op de y-as staat en prijs op de x-as. Hij daagt de FSIN-leden uit om daarop te reageren. Aan de linkerkant van het model staan bedrijven die oplossingen leveren tegen een lage prijs en hoge kwaliteit. ‘Daar zit 20% groei.’ En aan de andere kant van de grafiek staan de premium-concepten: een hoge kwaliteit tegen een hoge prijs.

 

Grievink waarschuwt voor middelmatigheid: ‘Daartussen ligt het grote midden. We zien dat merken die zich daar begeven en een middelmatige kwaliteit voor een middelmatige prijs bieden, het onderspit gaan delven. Concepten en merken moeten zich echt onderscheiden, bij voorkeur richting het premiumsegment, waar de meeste waarde zit. Je moet daar wel constant aan blijven werken. Als je niet oppast, verschuift je merk weer naar links.’

Ook voor leveranciers van A-merken ligt daar een heel grote uitdaging. Grievink: ‘A-merken heten nog wel A-merken, maar zijn dat niet meer.’


Samenwerking opzoeken

De FSIN-leden herkennen veel van de huidige trends in de Beleidsmonitor 2014. Volgend jaar blijft nog steeds heel lastig, luidt de boodschap. De leden zijn het er wel over eens dat vooral leveranciers een slag moeten maken. ‘Producten moeten worden aangepast aan de klant van onze klant. Niet meer vanuit het product denken, maar vooral onderling de samenwerking opzoeken.’ Out-of-the-box-denken is daarbij noodzaak. ‘Waarom is er nog geen cateringbedrijf in Nederland die ook producten in de supermarkt aanbiedt?’

 

Video: de nieuwe kansen voor 2014

Benieuwd waar de kansen liggen voor 2014? Bekijk hieronder een korte videopresentatie van de Beleidsmonitor 2014, door Jan Willem Grievink. Het kost slechts 4 minuten van uw tijd en u bent weer helemaal op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen Foodservice.

Foto 1 van 28

Delen

Log in om te reageren. Inloggen