5 megatrends – en hoe ze foodservice beïnvloeden

5 megatrends – en hoe ze foodservice beïnvloeden
Gepubliceerd op: 6 november 2013

Trends (her)kennen, begrijpen en toepassen; een van de belangrijkste dingen voor beleidsmakers in foodservice. Maar soms zijn trends zo groot dat ze de sector overstijgen. Dan kan het moeilijk zijn om de impact voor foodservice te herkennen. Prof. Christopher C. Muller ontrafelt van vijf megatrends de gevolgen voor foodservice.

Muller is professor aan de University’s School of Hospitality Administration in Boston. In FoodService Europe & Middle East zet hij deze vijf trends uiteen.

 

1. De snelle groei van hybride concepten

Supermarkten en restaurants komen steeds vaker samen. Denk aan concepten als Eataly en Marks & Spencers die de blurring trend mooi illustreren.

Goedkope on-the-go artikelen waren vroeger vooral te vinden in benzinestations, maar die tijd hebben we al lang achter ons gelaten. Consumenten voelen zich aangetrokken tot de prijs, kwaliteit, selectie, het aanbod en gemak van ready-to-eat aanbiedingen in supermarkten. Ze hoeven niet de hele restaurant-ervaring te ondergaan, maar krijgen toch wat ze willen.

Er komen echter meer spelers op de markt. Consumenten gaan hun wensen ook vinden in kwaliteitsproducten bij de gemakwinkel om de hoek. Warme, heerlijke maaltijden in een schone en comfortabele omgeving voor een goede prijs: duidelijk een groeiconcept.

 

Wat betekent dit voor foodservice?

De hybride sector zet een uitdaging neer. Restaurantkwaliteit maaltijden in een aantrekkelijke setting. Innovatie is de sleutel om een waardig tegenwicht te bieden. Tegenaanbiedingen doen, meegaan met de blurring trend of een complete make-over in design zijn nodig om aan consumentenverwachtingen te blijven voldoen.

Lees ook ons dossier over Marks & Spencer ‘Simply Food’, voor meer over de blurring trend.

 

2. Zowel wereldburger als clanlid

In 2015 zijn er meer smartphones, tablets en andere mobiele apparatuur op de wereld dan dat er mensen zijn. Internet linkt de hele wereld aan elkaar. We kijken Youtube-filmpjes, lezen artikelen en statusupdates van mensen over de hele wereld.

Tegelijkertijd zijn we in ons denken en handelen meer ons-gericht geworden. We hebben een sterker wij-zij gedachtegoed. Het komt erop neer dat we zaken doen met mensen die een soortgelijk facebook- of linked-inprofiel hebben als wij, we kijken dezelfde televisieprogramma’s als de demografische groep waartoe we behoren en leven in geïsoleerde buurten met mensen die hetzelfde inkomen, dezelfde opleiding en politieke voorkeuren hebben als wij. Dat is het ‘clan-perspectief’ waar we in leven.

 

‘Ik ken mensen van over de hele wereld, maar ik vertrouw alleen hen die zijn zoals ik’

 

Wat betekent dit voor foodservice?

Het is een paradox die volgens Muller wordt samengevat in de volgende uitspraak: ‘Ik ken mensen van over de hele wereld, maar ik vertrouw alleen hen die zijn zoals ik’.

Dat betekent dat beleidsmakers hun consumenten menu’s moeten aanbieden die op ervaring zijn gebaseerd. Dat wil zeggen: combineer het exotische met het alledaagse, het nieuwe met het oude. Je biedt een veilige blik in ‘de wereld’, maar blijft zitten aan je comfortabele lokale tafel.

Muller: ‘Succes in de toekomst hangt af van de mate waarin een merkrestaurant inclusiviteit kan versterken; een zelf gedefinieerde clan, waarvan mensen zeggen: “Ik ga daarheen omdat het hip is en al mijn vrienden er ook heengaan”’.

 


​'De cash is king mentaliteit spreekt ook gewone consumenten aan, die op zoek zijn naar anonimiteit’

 

 

3. Zowel ‘cashless is cool’ als ‘cash is king’

Betalen wordt steeds gemakkelijker. Onze smartphone wordt steeds vaker onze portemonnee. We betalen ermee of we checken ermee in voor onze vlucht. We kunnen alles elektronisch regelen en we worden er dolblij van.

 

In de VS gaat (binnen de restaurantindustrie) 90 procent van alle transacties elektronisch. Bijkomend nadeel hiervan is dat we steeds meer persoonlijke informatie weggeven. Google en Amazon weten alles, zelfs een simpele zoekopdracht naar een product wordt opgeslagen.

 

Er ontstaat daarom ook een tegentrend, voortgeduwd door twee groepen. Ten eerste zijn daar de Millennials, die het niet eens zijn met de inbreuk op hun privacy. Daarnaast de werklozen. In beide groepen ontdekken mensen aloude manieren om in hun levensonderhoud te voorzien, bijvoorbeeld door toetreden tot de foodservicewereld.

 

Deze twee groepen (zij die geen digitale voetafdruk willen achterlaten, en zij die economisch niet meer op de kaart staan) realiseren zich dat het gebruik van cash hen vrijheid en controle geeft. Deze ‘cash is king’ mentaliteit spreekt ook ‘gewone’ consumenten aan die steeds vaker zoeken naar manieren om anoniem te blijven als ze iets kopen.

 

Wat betekent dit voor foodservice?

Zoals met alle paradoxale marktsituaties, biedt deze trend zowel mogelijkheden als bedreigingen.

Grote restaurants hebben voordeel van de gasten die graag betalen zonder cash. Elektronisch betalen via smartphone of aan de restauranttafel zorgt voor omzetstijging. Zowel voor bezorgpizza’s als voor de driesterrenrestaurants.

Tegelijkertijd komen er steeds meer pop-up restaurants, mobiele eettrucks en straat-eet-concepten die de traditionele bakstenen restaurantvestigingen bedreigen.

‘Grote bedrijven kunnen geloofwaardigheid creëren bij achtergestelde demografische groepen door te focussen op de ‘cash is king’ tegenbeweging. Bars, evenementencentra en andere lokale restaurants hebben voordeel van de informaliteit van een cash-only omgeving, zelfs als ze daarmee een stukje consumentengemak moeten inleveren.’

 

 

'Alles wat vroeger als geheim bestempeld werd, moet openbaar gemaakt worden. Anders keert het zich tegen je.'


 

 

4. We leven in een ‘wikileak-wereld’

Intellectueel eigendom lijkt verleden tijd. Recepten, procedures, handleidingen; alles is hackbaar en te vinden op internet. Het is bijna onmogelijk als bedrijf om jezelf te beschermen tegen de transparantie van email, facebook of Google. Er zijn weinig mensen die – na een Google-zoektocht – niet de trainingshandleidingen van ’s werelds grootste restaurants kunnen vinden.

 

Wat betekent dit voor foodservice?

Een beschermbaar product geeft geen competitie-voordeel meer. Hackers vinden alles wat je probeert te beschermen. Er is een nieuwe regel: een bedrijf moet zijn eigen unieke maar voorbijgaande verkoopplatform vinden en vervolgens via sociale media een persoonlijke band bouwen tussen de gast en het restaurantmerk.

‘Beleidsmakers moeten zorgen dat voedingsinformatie, recepten, leveranciersinformatie en alles wat vroeger ‘geheim’ was, gepubliceerd is op hun website. Alles wat je met opzet verbergt, wordt gevonden en zal gebruikt worden op een manier die je niet wilt. Restaurants zijn altijd open systemen geweest. Deze nieuwe trend moet omarmt worden door het management’, vindt Muller.
 

 

5. Verstedelijking, vergrijzing en eenpersoonshuishoudens

Bovenstaande drie termen zijn demografische trends die hun invloed uitoefenen op de foodservice-industrie en de komende tien tot twintig jaar relevant blijven.

De wereldbevolking groeit en verhuist, maar heel verschillend per regio. In 2013 leeft meer dan 50 procent van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. Migratie (van rurale gebieden naar stedelijke gebieden), zet in alle wereldregio’s voort en heeft een groot gevolg voor de toekomstige economieën.

Voor Aziatische landen wordt het een uitdaging om miljoenen mensen te huisvesten die allemaal werk, huisvesting en vooruitgang zoeken. Voor Europa is het echter de uitdaging om dezelfde sociale welvaartstatus te handhaven met de vergrijzende bevolking. Zonder extra jonge werkers zullen deze steden verschrompelen.

 

Wat betekent dit voor foodservice?

Dichtbevolkte stedelijke gebieden zijn goed voor de restaurantindustrie. De vergrijzing zorgt voor meer take-out en bezorgmaaltijden. Restaurant die in de buitenwijken van steden zitten, zullen hun omzet ook zien stijgen. Deze buitenwijken worden vanzelf ook steden die vastkleven aan de steeds groter wordende binnenstad.

‘Bedrijven met panden buiten de stad, in plattelandsdorpen en kleine steden krijgen het moeilijker en zullen moeite hebben het hoofd boven water te houden. De bevolking daar wordt kleiner en wat overblijft is een verzameling verpauperde wijken.’, aldus Muller.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen