Consument bespaart op goede doelen en buiten de deur eten

Consument bespaart op goede doelen en buiten de deur eten
Gepubliceerd op: 14 januari 2014

Vijf jaar crisis trekt een zware wissel op eten en drinken buiten de deur. Bijna de helft van alle Nederlanders gaat opnieuw minder besteden in de horeca en aan andere vormen van foodservice. Na ‘goede doelen’ is de buitenhuisconsumptie de populairste besparingspost van huishoudens.

“Toch zijn er lichtpuntjes,” zegt directeur Jan Willem Grievink van het FoodService Instituut (FSIN). “Consumenten zijn veel optimistischer over de economie en het aantal mensen dat denkt minder te gaan besteden aan eten en drinken buiten de deur ligt lager dan bij eerdere metingen tijdens de crisis. Met andere woorden: het keerpunt komt in zicht.”

De gegevens komen naar voren uit onderzoek en analyses van FoodService Instituut (FSIN) en onderzoeksbureau GfK. De uitkomsten worden door Jan Willem Grievink vandaag bekendgemaakt tijdens het brunchcongres van FSIN in de Amsterdam RAI, waar deze week de vakbeurs Horecava wordt gehouden. Grievink zegt: “Uit eten thuis is tijdens de crisis uitgegroeid tot een trend. Van alle consumenten die minder besteden aan foodservice, geeft 63 procent aan dat ze méér thuis koken. Vertaal je deze uitkomst naar heel Nederland, dan geldt dit voor 32 procent van de bevolking.”


Kun je grote voedselbedrijven wel vertrouwen?

In 2014 behoort eten en drinken buitenshuis tot de populairste bezuinigingen van Nederlandse huishoudens. 49 procent van de ondervraagden bespaart op buitenhuisconsumptie. Alleen de post ‘bestedingen aan goede doelen’ scoort nog hoger, want hierop bezuinigt 51 procent in 2014. De post ‘duurzame artikelen’ neemt met 48 procent de derde plek in, maar de impact daarvan is veel groter. Alle percentages zijn beduidend lager dan een jaar geleden.

Door de crisis zijn consumenten veel bewuster gaan kijken naar het maken van keuzes rond eten en drinken. Tweederde vertrouwt zonder meer de voedingsmiddelen die ze in de supermarkt kopen, maar slechts 26% vertrouwt zonder meer grote voedselbedrijven. Ruim de helft weet het niet en 21% vertrouwt ze nu al niet.

Consumenten zeggen dat zij in de toekomst kritisch zullen blijven kijken naar hun uitgaven aan eten en drinken. Liefst 86 procent van de ‘minderbesteders’ verwacht dat zij ook na de crisis spaarzaam zal blijven met bestedingen aan eten en drinken, zowel thuis als buitenshuis. Grievink: “Dat is echt een grote groep. 46 procent van de ‘minderbesteders’ zegt dat zij ‘zeker’ ook na de crisis op eten en drinken blijft besparen. Nog eens 40 procent zegt van zichzelf dat men ‘waarschijnlijk’ zal blijven besparen op eten en drinken.”
 

Op goede doelen wordt in verhouding met andere uitgaven vaker bezuinigd in 2014. 

Eten en drinken buitenshuis blijft hoog in de ranking staan. 

Nog enkele gegevens uit het FSIN Crisisonderzoek Brunchcongres 2014:

  • Eten en drinken onderweg: 57 procent van de consumenten onderschrijft de stelling “ik ben vanwege de financiële crisis minder gaan besteden aan eten en drinken onderweg” (bijvoorbeeld in tankstations, bij snelweghoreca en bij kiosken).
  • Duurzaamheid: Ongeveer één op de tien Nederlanders let bij de keuze voor eten en drinken meer op duurzaamheid, dierenwelzijn en transparantie. Maar een ongeveer even grote groep zegt dit minder te zijn gaan doen vanwege de crisis.
  • Bewustwording: Veel ondervraagden onderschrijven de stelling dat de crisis heeft bijgedragen aan het maken van bewustere keuzes als het gaat om eten en drinken. 54 procent van hen onderschrijft de stelling “de crisis heeft ervoor gezorgd dat ik bewustere keuzes maak rond eten en drinken”.

Voor de pers:
Meer informatie? Neem contact op met Jan-Willem Grievink, directeur FoodService Instituut janwillem[at]fsin.nl Telefoon: 06 53 232 772 

 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen