Fastfoodketen Max wil naar Nederland

Fastfoodketen Max wil naar Nederland
Gepubliceerd op: 13 januari 2011

Speciaal ingevlogen voor het FSIN-congres op 11 januari, was keynote speaker Pär Larshans. Larshans is directeur duurzaamheid bij Max Hamburger Restaurants in Zweden. Het bedrijf claimt de eerste fastfoodketen te zijn waar consumenten producten kunnen kiezen op basis van milieubelasting.

Sinds 2008 vermeldt het hamburgerrestaurant de CO2-uitstoot van ieder product. Aanleiding voor deze stap is de film van Al Gore ‘An inconvenient truth’. De eigenaren van het familiebedrijf realiseren zich daarna dat zij medeverantwoordelijk zijn voor het klimaatprobleem. Ze besluiten een bijdrage te leveren aan de oplossing ervan.

De stap legt het bedrijf geen windeieren. De omzet, de winst en het aantal vestigingen groeien. ‘Good for the climate, good for the business’, vat Larshans het success van Max kort samen. Ook in smaaktesten staat Max al jaren op nummer een in Zweden.

Tijdens het FSIN-congres kondigde de directeur uitbreidingsplannen aan. In mei opent Max de deuren van een nieuw en energiezuinig restaurant in Noorwegen. Het bedrijf heeft zijn oog ook op Nederland laten vallen.

Het bedrijf is een populaire werkgever. De fastfood keten kent behalve een groen ook een sociaal gezicht en werkt met een eigen opleidingsprogramma, vertelde Larshans in zijn presentatie tijdens het FSIN-brunchcongres op de Horecva.

Leden van het FSIN kunnen de presentatie van Pär Larshans evenals de Monitor 2011 bekijken op het ledendeel van de site.

Foto: Harrie Ligtvoet
 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen