Steeds meer Nederlanders zien foodgedrag als levensstijl

Steeds meer Nederlanders zien foodgedrag als levensstijl
Gepubliceerd op: 15 mei 2014

De nieuwe Foodshopper Monitor is uit! Daaruit blijkt dat de klassieke horeca (restaurant, café en cafetaria) het moeilijk heeft. Nieuwe eigentijdse eet- en drinkconcepten zetten de toon met formules die appelleren aan een bepaalde levensstijl. De consument is ‘hybride’: soms is zijn foodgedrag puur rationeel en vindt hij discount goed genoeg. Op een ander moment wil die (ogenschijnlijk) zelfde consument genieten van producten met een verhaal en dat verhaal moet naadloos aansluiten bij zijn levensstijl ofwel zijn sociale status. 

Tot deze en vele andere constateringen komt het FoodService Instituut (FSIN) in de nieuwe editie van de Foodshopper Monitor. In deze jaarlijkse uitgave schetsen de analisten van het FSIN de actuele consumententrends op het gebied van voedings- en genotmiddelen.

 

Allemansvrienden krijgen het moeilijker

“De consument kiest in toenemende mate voor foodconcepten die passen bij zijn levensstijl. Daardoor hebben traditionele horecaconcepten, zoals klassieke cafés, restaurants en zelfs cafetaria’s, het moeilijk,” zegt FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. “Dat zijn teveel allemansvrienden. Vooral in de grote steden kiest de consument in toenemende mate voor concepten waar hij gelijkgezinden treft en waar hij zich echt thuis voelt. Koffieconcept Bagels & Beans is misschien wel het mooiste voorbeeld. Maar de voorbeelden liggen, zeker in de Randstad, voor het oprapen. Trouwens, je ziet het ook in foodretail gebeuren. Supermarkten als Eko Plaza en Marqt hebben een geheel eigen publiek van zeer bewuste kopers. Je kunt bijna spreken van een nieuwe foodelite, die zich in vele opzichten onderscheidt van de foodmassa.”


Doelgroepen

Dat de scheiding der geesten in foodservice ver kan gaan, bewijst volgens Grievink het Amerikaanse grillconcept Hamburger Mary’s “Dat is een keten met vermaak en burgers die zich primair richt op homoseksuelen.” Grievink trekt een vergelijking met andere sectoren: “Je ziet ook steeds meer verzekeraars en datingsites die zich richten op specifieke levensstijlen en doelgroepen.”

In alle opzichten is er, mede onder invloed van sociaaleconomische en ook demografische krachten, sprake van een tweedeling. In de maatschappij, denk aan het verdwijnen van de middenklasse, en dus ook in de foodbusiness. “In de foodservicekanalen zie je steeds duidelijker een scheiding tussen old school horeca en new school foodservice zoals er tevens een scheiding ontstaat tussen ambachtelijke bedrijven en meer retailachtige horecaformules.” Foodservicebedrijven moeten duidelijk(er) keuzes maken, meent Grievink, in formule, assortiment en doelgroepen, zodat foodshoppers zich (blijven) herkennen en, liefst persoonlijk, aangesproken voelen.

 

Belangrijke andere conclusies uit de Foodshopper Monitor 2014-2015:

 

Minder uit eten

Consumenten blijven bezuinigen dit jaar. In plaats van buiten de deur eten kiezen consumenten vaker voor: thuis koken (63%), niets speciaals (41%) of thuis gezelliger maken (30%).

 

Blijvend prijskritisch

Vorig jaar verklaarde 31% van de consumenten ‘vanwege de crisis minder te gaan besteden aan de dagelijkse boodschappen’. In 2011 was dit nog 24%. Het merendeel van de consumenten is niet van plan dit gedrag te wijzigen, ook al stijgt het inkomen of herstelt de economie zich.

 

Discount profiteert

Discount profiteert van het toegenomen prijsbewustzijn onder consumenten. Action bijvoorbeeld trekt in 2013 ruim twee keer zo veel klanten als vijf jaar geleden. Ook de bestedingen blijven er toenemen - zowel aan food als non-food.

 

Zondag supermarktdag

In vijf jaar tijd steeg de zondagomzet van supermarkten van 225 euro naar 900 miljoen euro (2013). Het zondagaandeel binnen de totale supermarktomzet komt daarmee op 2,7%. De zondag is met name populair in de drie grote steden: de zondag is er goed voor ca. 5,3% van de weekomzet. In het noorden van het land is dit iets meer dan 1%.

 

Groei foodservice op komst

De groei van eten en drinken buitenshuis (foodservice ofwel out-of-home) komt in 2015 weer op gang. Tot 2020 kan out of home 15 procent groeien. Het foodretailkanaal (supermarkten en speciaalzaken) zal zich nadrukkelijker gaan begeven op de foodservicemarkt (horeca en aanverwanten).

 

Bio passeert de grens van 1 miljard euro

Opgeteld bij de 70 miljoen euro in andere kanalen dan de foodretail doorbreekt biologisch de grens van 1 miljard euro. Bionext rekent op 2 miljard euro omzet in 2018. In de supermarkt kiezen méér consumenten af en toe voor biologisch. Bij vegetarische producten zit de groei in de flexitariërs, niet in de vegetariërs.

 

Drinkgedrag verandert

De intensieve voorlichtingscampagnes over alcohol zullen op de korte maar zeker op de langere termijn hun effect op de consument niet missen: de drankconsumptie zal met name onder jongeren afnemen. GfK stelt vast dat het gebruik van alcohol buitenshuis nu al onder druk staat. Hetzelfde geldt voor zuivel- en frisdranken. Fris- en energydranken laten bij vrouwen buitenshuis zelfs een flinke daling zien.

 

Top 10 Scharnierpunten restaurantsector

Het klassieke restaurant verloor tijdens de crisis veel omzet. Nieuwe eigentijdse eetgelegenheden komen opzetten. FSIN analyseerde tien scharnierpunten in de restaurantsector.

 

  1. Van mag-wat-kosten naar prijsgevoelig
  2. Van industrieel naar puur
  3. Van zwaar naar licht
  4. Van anoniem naar traceerbaar en herkenbaar
  5. Van samengesteld naar enkelvoudig
  6. Van grote porties naar snacks en bites
  7. Van koolzuur naar sap
  8. Van ver weg naar dichtbij
  9. Van restaurant naar retail
  10. Van eigen bord naar delen aan tafel
Delen

Log in om te reageren. Inloggen