‘Foodservicemarkt gaat groeien’

‘Foodservicemarkt gaat groeien’
Gepubliceerd op: 9 juni 2014

De foodservicemarkt groeit in de komende jaren, met name door de groei van het marktaandeel van Quick Service Restaurants (QSR’s). Dat zegt Virginie Pernin van Gira Foodservice over de trends in de Europese Foodservicemarkt

‘Momenteel is de omzet van de out-of-home-markt in de wereld 1.900 miljard euro per jaar. Europa heeft een aandeel van 45 miljard euro. Op nummer één in Europa staat het Verenigd Koninkrijk, daarna komt Oostenrijk en Nederland komt als derde.’, zegt Pernin op agf.nl.


Groeiend aandeel Quick Service 

De commerciële foodservice groeide tot 2008 hard en bleef tijdens de crisis licht verder groeien. Bijna 60% van de groei tussen 2002 en 20012 heeft te maken met het groeiende aandeel van de QSR’s zoals McDonald’s Yum! en Burger King, zegt Pernin.

Opvallend is dat het Verenigd Koninkrijk in Europa het grootste aantal maaltijden buitenshuis consumeert. Dat zijn er er 166 per persoon per jaar. Daarna komt Oostenrijk met 143 stuks en Nederland met 136 maaltijden. Het gemiddelde aantal maaltijden per persoon per jaar is van 2002 tot 2012 vrijwel gelijk gebleven. In 2002 waren dat er namelijk 123 en in 2012 at men 122 maaltijden buitenshuis."  


Trends die foodservice beïnvloeden

'Wereldwijde trends die de foodservicemarkt beïnvloeden zijn sociale, economische en politieke factoren zoals de verandering van de levensstijl, het feit dat er meer vrouwen werken, de vergrijzing, financiële crisis en bewustwording consumenten voor gezondheid en duurzaamheid.

De belangrijkste conclusies voor de foodservicemarkt daarbij zijn: we eten vaker, goedkoper, sneller, meer en functioneler. De vraag naar meer functionaliteit heeft ervoor gezorgd dat mensen meer gaan snacken.'

Pernin verwacht dat het aandeel van QSR's tot 2020 verder blijft stijgen tot zelfs 44%. Naar verwachting zal het aandeel van traditionele restaurants iets dalen. De sociale foodservice neemt volgens in 2020 nog maar 33% marktaandeel in beslag. In 1980 was dat nog 50%. In het kort is de vraag van consumenten veranderd naar een combinatie waarbij de volgende zaken belangrijk zijn: is het goed voor mij, voor mijn imago en voor de aarde?" 

Pernin geeft aan dat de foodserviceconcepten steeds diverser zijn geworden. Men kan tegenwoordig niet alleen kiezen uit ongezond fastfood, maar ook uit 'fast casual' en 'groenere' en gezondere concepten, zoals Exki (België), Dean & David (Duitsland). Etnisch voedsel heeft ondertussen alle segmenten bereikt.  
 

Bron: www.agf.nl

Delen

Log in om te reageren. Inloggen