Paul Moers pleit voor verregaande dienstbaarheid

Paul Moers pleit voor verregaande dienstbaarheid
Gepubliceerd op: 26 juni 2014

Tijdens het FSIN-zomercongres in Putten hield Paul Moers een fel pleidooi voor dienstbaarheid zonder grenzen. Moers deed binnen de foodsector ervaring op bij onder meer Ahold, Cargill en Unilever. Hij is tegenwoordig zelfstandig consultant en publiceerde het boek ‘Dienstbaar zijn is het nieuwe goud’. 

Moers citeerde uit onderzoeken naar klantvriendelijkheid en dienstbaarheid. ‘8 van elke 10 retailers vinden van zichzelf dat zij een goede winkelbeleving bieden. Echter: slechts 8 procent van het publiek denkt er ook zo over. Retailers en hun klanten leven dus in volstrekt verschillende werelden.’ Het is derhalve wat Moers betreft geen wonder dat de retailomzetten met dubbele cijfers dalen.


Klant is geen prooi, maar geschenk

Bedrijven zeggen dat ze klantgericht bezig zijn, maar maken dit streven in de praktijk volgens Moers volstrekt onvoldoende concreet. ‘We moeten van klantgerichtheid doorschakelen naar dienstbaarheid. Van verdienen en bedienen moeten we naar dienen. Je moet de klant betoveren. Zie de klant niet als prooi maar als een geschenk!’


Dienstbaarheid heeft een prijs

Dienstbaarheid is volgens Moers de belangrijkste toegevoegde waarde en mag dus ook zijn prijs hebben. Hij riep de toehoorders in dit verband op: ‘Blijf weg uit die idiote prijsspiraal. We maken elkaar kapot.’ Trouwens, extra omzet valt er in de foodbranche toch al niet te halen, stelt Moers. De ongebreidelde groei van de foodbranche is in ons deel van de wereld ten einde. ‘We leven in een wereld van vergrijzing en dus van verzadiging. Oude mensen eten simpelweg minder dan jonge mensen.’

Delen

Log in om te reageren. Inloggen