Uitdager op FSIN-congres: ‘Plastic geeft schuldgevoel’

Uitdager op FSIN-congres: ‘Plastic geeft schuldgevoel’
Gepubliceerd op: 26 juni 2014

MarleenKookt bezorgt met twaalf elektrische bakfietsen elke dag kant-en-klare maaltijden in Amsterdam. In servies van porselein. ‘Plastic verpakkingen geven een schuldgevoel,’ verklaarde onderneemster Marleen Jansen. ‘Plastic geeft je het gevoel dat je toch eigenlijk zelf had moeten koken.’

Marleen Jansen was een van de drie Amsterdamse ondernemers die tijdens het FSIN-zomercongres in Putten aan het woord kwamen. Onder de noemer ‘In gesprek met de uitdagers van de markt’, kleine nieuwe foodpro’s met een geheel eigen aanpak.

 

MarleenKookt biedt klanten elke dag de keuze uit twee verschillende maaltijden. Jansen: ‘Ik kook gewoon wat ik lekker vind. Maar ik vraag de klanten actief naar hun mening en suggesties en houd daarmee rekening.’ MarleenKookt begon 2,5 jaar geleden. Het bedrijf bezorgt nu wekelijks 1500 maaltijden.


Stach

Naast MarleenKookt kwam ook Stach Schaberg van Stach aan het woord. Stach kun je omschrijven als een hedendaagse Amsterdamse variant van de daily’s, Amerikaanse maaltijdwinkels. Stach biedt een gevarieerd aanbod gezonde maaltijden, soepen en salades. ‘We hebben echt interesse in mensen. Als er mensen binnenkomen, gaat de eerste vraag nooit over eten, maar over hun behoefte. Ik selecteer mijn medewerkers op hun gemeende interesse voor mensen. Ik geef medewerkers veel vertrouwen. We hebben vier winkels, maar er zijn vijftig sleutels in de omloop.’ Stach opent nog dit jaar zijn vijfde en zesde winkel en kiest steevast voor hoekpanden.


Sla Amsterdam

‘Eat. Share. Live. Wij zijn fan van eten dat ons raakt,’ is het motto van Sla in Amsterdam. Jop van de Graaf lanceerde het concept – salades, soepen en (vaak biologische) bijproducten – omdat hij vond dat er in Amsterdam gebrek was aan gezonde gemaksvoeding. Sla dankt een deel van zijn succes aan de sociale media. ‘Iedereen die bij ons at vond het leuk om een foto van ons bordje sla op internet te zetten,’ zegt Van de Graaf. Oorspronkelijk was 90 procent van de klandizie vrouw. Nu is dat 70 procent. Sla heeft twee winkels in Amsterdam, maar wil graag groter groeien, liefst ook internationaal.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen