Foodretail en foodservice steeds meer op elkaars terrein

Foodretail en foodservice steeds meer op elkaars terrein
Gepubliceerd op: 10 september 2014

Het vervagen van kanaalgrenzen is niet nieuw. Denk alleen al aan de supermarkt die met zijn versproducten het bestaansrecht van tienduizenden speciaalzaken heeft ondergraven. Er zijn een aantal veranderkrachten zichtbaar, die maken dat het spel tussen foodshoppers en foodformules nog verder gaat veranderen. We vatten de ‘changedrivers’ voor u samen.

 

Blurring is in feite het wegvallen van kanaalgrenzen, die ooit door wetgeving en businessmodellen zijn ontstaan, omdat de consument zijn ‘foodkoop- logica’ verandert. Dat gebeurt nu in de westerse wereld opnieuw en het zijn vooral de klassieke supermarkt en het klassieke restaurant die hun oude functie kleiner zien worden.

De voortekenen zagen we tien jaar geleden al in de Verenigde Staten. De consument wil individueler zijn eten kopen; minder plannen, meer afwisselen en gemakkelijker over zijn opties kunnen beslissen en nog beter bij zijn levensstijl kunnen aansluiten.

De rest van dit nieuwsbericht is alleen voor leden beschikbaar! Als lid heeft u beschikking over alle publicaties van het FSIN, plus alle achtergrondartikelen en meest recente marktcijfers.
Is uw bedrijf nog geen lid, maar bent u wel geinteresseerd? Lees dan meer over de voordelen van een lidmaatschap van het FSIN. Op deze pagina kunt u ook een lidmaatschapsformulier downloaden.

Inloggen