Voor nieuwe kansen heb je een nieuwe bril nodig

Voor nieuwe kansen heb je een nieuwe bril nodig
Gepubliceerd op: 17 september 2014

De grootste handicap voor bestaande spelers om in te spelen op de kansen die nieuwe (blurring) foodconcepten met zich meebrengen, zit bij de formulemanagers en de ondernemers van bestaande concepten. Ze zitten zo vast in hun denkkaders en kengetallen dat ze zich bijna niet kunnen voorstellen dat het ook anders kan. 

Een supermarktondernemer die richting foodservice wil bewegen krijgt te maken met een totaal ander verdienmodel, andere dervingspercentages en veel meer loonkosten. Dat maakt velen zo nerveus dat ze er nauwelijks aan durven te beginnen.


Definitie

Er bestaat een definitie voor blurring die binnen het New Food Concepts-programma is ontworpen. Die luidt:

 

'Blurring is het vervagen van grenzen die ooit door ambacht, verdienmodellen of wetgeving zijn ontstaan’.

 

De belangrijkste randvoorwaarde voor blurring is het doorbreken van de denkkaders van de formulemanagers. Ze moeten in feite ‘gedeprogrammeerd’ worden. En dat betekent nogal wat.

De rest van dit nieuwsbericht is alleen voor leden beschikbaar! Als lid heeft u beschikking over alle publicaties van het FSIN, plus alle achtergrondartikelen en meest recente marktcijfers.
Is uw bedrijf nog geen lid, maar bent u wel geinteresseerd? Lees dan meer over de voordelen van een lidmaatschap van het FSIN. Op deze pagina kunt u ook een lidmaatschapsformulier downloaden.

Inloggen