Blurring wordt het nieuwe toverwoord in ‘Food’

Blurring wordt het nieuwe toverwoord in ‘Food’
Gepubliceerd op: 10 november 2014

Supermarkten komen aan het einde van hun levenscyclus. Consumenten gaan minder weekboodschappen doen en kopen vaker iets voor de hele korte termijn voor zichzelf. De klassieke supermarkt is daarvoor niet geschikt. Maar dat geldt ook voor restaurants, speciaalzaken en cateraars. Daarom is er dringend behoefte aan nieuwe concepten, die we in in de Verenigde Staten al zien.

We beginnen aan een transformatie, aangejaagd door de 5 jaar crisis en de opkomst van de smartphone. Er komen nieuwe concepten die helemaal gebaseerd zijn op veranderend consumentengedrag. Concepten die zich veel minder aantrekken van de oude kanaalspecifieke kenmerken. Consumenten denken immers niet in kanalen, ze willen een consumptiebehoefte vervuld zien. En de manier waarop ze dat doen en de plaats waar ze dat halen (of aangereikt krijgen) hangt heel erg af van het moment van de dag, de omgeving waar ze werken, wonen of reizen en de mate waarin ze gebruik (willen) maken van hun smartphone. Dat noemen we ‘blurring’.


Logistieke lenigheid gevraagd

Foodleveranciers moeten ook los komen van hun kanaaldenken. Als de consument overal wil kunnen kopen, moet de leverancier overal willen en kunnen leveren. Dat heeft ook zijn effecten voor de logistieke dienstverleners. Het zou ons niet verbazen wanneer in de toekomst één bezorgtruck zowel een slagerij en een supermarkt maar ook een restaurant of sportkantine gaat beleveren. Er zullen bedrijven zijn die deze logistieke lenigheid multidisciplinair kunnen invullen en er zullen specialisten voor de grote volumes blijven.

 

Consument en logistiek?

In de nieuwe werkelijkheid komt de consument nog veel meer centraal te staan. Hij heeft met de moderne techniek de regie in handen. Waarom zou de supermarkt de enige plek zijn waar je weekboodschappen doet? Ook de horeca kan zich straks niet langer elitair gedragen als de meest logische plek waar je uit eten gaat en waar je best het nodige mag betalen.

We overdrijven wellicht wat, maar zijn ervan overtuigd dat zowel supermarkten als horeca radicaal anders moeten leren denken om relevant te blijven voor de moderne consument. Dat geldt ook voor leveranciers. Straks krijgen we een situatie dat 80% van onze foodbestedingen via formules en concepten gaat lopen. En die gaan rechtstreeks onderhandelen met leveranciers en soms zelfs met boeren en tuinders. En alles wat er dan ‘tussenin’ staat zal efficiënter moeten óf meer service moeten bieden. Crossdocking, goederenstromen versmelten, pick-up points en verdeelcentra opzetten: het hoort allemaal bij de nieuwe toekomst.


Focus op shopperrelevantie

Het verdienmodel van dit soort nieuwe concepten is totaal anders dan de bestaande van de supermarkt of horeca. Ook de rol van leveranciers, zelfs die van merkfabrikanten, zal anders moeten worden. Weg van de wetten van de grote volumes, maar vooral focussen op shopperrelevantie. En het betekent voor zowel formules als voor leveranciers dat er foodservicekennis nodig is. En inzicht in het (veranderende) shoppergedrag van de consument. Overigens biedt deze trend ook weer kansen voor kleine leveranciers, terwijl A-merk fabrikanten nog meer moeten focussen op innovatie en onderscheidend vermogen.


Majeure verandering: leer het in New York

Kortom… we staan aan de vooravond van een majeure verandering in de hele foodsector. Niet alleen formules en concepten moeten zich hierop voorbereiden. Ook duizenden leveranciers, producten, grossiers en boeren en tuinders zullen een nieuwe manier van denken moeten aanleren. Dat wordt een van onze grote uitdagingen voor 2014 en verder… New York is de stad waar ‘blurring’ concepten al zichtbaar zijn. Daarom gaan wij in die stad Nederlandse foodbedrijven opleiden en trainen met hulp van hoogleraren en experts. Theorie en praktijkanalyses om toe te kunnen passen in ons eigen land. Mooi om zo mee te kunnen doen aan het bouwen van kennis en inzichten die straks ook in ons land werkelijkheid worden.
 

Bron: dit artikel en alle schema's en foto's daarin zijn eigendom van New Food Concepts.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Blurring"

Log in om te reageren. Inloggen