8 foodtrends voor 2015: Snackende ouderen, socializen in supermarkten en fermentatie

8 foodtrends voor 2015:  Snackende ouderen, socializen in supermarkten en fermentatie
Gepubliceerd op: 25 november 2014

Met het nieuwe jaar in aantocht denken we allemaal weer even na: wat speelt er in 2015? Zijn we goed voorbereid? Daarom brengen we u 8 hoofdtrends uit de Verenigde Staten, waarvan wij geloven dat ze in meer of mindere mate ook voor Nederland gelden. De trends zijn gesignaleerd door Phil Lempert en gaan met name in op het at-home kanaal.

1. Snackende ouderen

Snacken groeit bij alle leeftijdsgroepen. Het is lekker en makkelijk. Maar uit onderzoek van de NPD-Group blijkt dat er bij één doelgroep een extra reden om te snacken bijkomt. Snacken door 65+ers (de babyboomers) kan namelijk een positieve invloed op hun gezondheid hebben. Het zou voor hen bijdragen aan een langer leven met een hogere levenskwaliteit.

Babyboomers zijn traditioneel gezien opgegroeid met drie maaltijden per dag en zijn minder gewend te snacken. Toch keren zij zich steeds verder af van dit oude mantra en kiezen voor een “grazend” bestaan, aldus Lempert. Maar dan wel op een nieuwe manier: snacks met veel proteïne, vezels, hele granen, noten en gezonde oliën zijn makkelijk en populair. Ze ondersteunen ons bottenstelsel en helpen met vechten tegen andere ziektes.
 

Gezondheid voor ouderen staat al een tijdje op het Lempert lijstje en komt elk jaar weer een stapje hoger. Bekijk hier bijvoorbeeld het lijstje voor 2013 

 

2. 24/7 boodschappen doen: niet alleen in de stad

In de VS is online boodschappen doen al veel groter dan in Nederland. Alle grote aanbieders vechten om consumentenaandacht wat dit betreft.

De trend gaat steeds meer richting 24/7 shoppen. En niet elk bedrijf hoeft zelf de infrastructuur te hebben om het eten nog dezelfde dag bij de consument te hebben. Overkoepelende spelers kunnen dit doen.

Het ‘same-day-delivery’-systeem is geen luxe die enkel in de stad te vinden is. Het komende jaar zullen we zien dat het bezorgsysteem steeds verder uitgebreid wordt naar de randsteden en zelfs het platteland.

 

 

3. Alles gerookt

Denk hierbij niet alleen aan ham! Gerookt eten is in alle segmenten in opkomst. Groentes, boter en zelfs cocktails worden tegenwoordig gerookt om bijzondere smaken toe te voegen. Zelfs thuiskoks experimenteren hiermee.

Volgens Lempert gaan we de gerookte items in 2015 niet alleen zien in de huizen met een smoker in de achtertuin, maar ook verpakt in de supermarktschappen.

 

4. Gefermenteerd eten

Consumenten proberen hun verteringsstelsel een gezondheidboost te geven. Onder andere daardoor kwamen er steeds meer glutenvrije en probiotoca-producten op de markt.

Juist daarom worden in 2015 gefermenteerde producten belangrijk. Consumenten weten steeds beter welke producten goed voor ze zijn en waarom. Gefermenteerd eten is goed voor mensen met risico op type-2 diabetes, goed voor het imuumsysteem en het helpt ons lichaam om alle voedingsstoffen op te nemen uit het eten dat we nuttigen.

Voorbeelden van gefermenteerd eten dat volgens Lempert een vaste plek op onze tafel gaat krijgen: zuurkool, augurken en kimchi.

 

5. Generatie Z: elke dag chefs

Millennials kennen we goed. Ze houden van avontuurlijk eten, als het maar betaalbaar blijft. Het FSIN is in verschillende monitors uitgebreid op deze generatie ingegaan. Maar ook Generatie Z wordt ouder en dus steeds relevanter voor Beleidsmakers.

(Generatie Z is de generatie die is geboren vanaf 1995 tot nu.)

Deze generatie wil vooral simpel en gezond eten. Ze gebruiken liever het gasfornhuis dan de in Amerika alom geaccepteerde magnetron. Ook gebruiken ze graag verse ingrediënten.

In 2015 zullen we steeds meer bedrijven zien die met simpele ideeën en innovaties het eten van alledag op weten leuken. Bijvoorbeeld: traditioneel ontbijt met ei wordt vervangen door frittatas en quiche, gemaakt met verse kruiden.

 

6. Overal ambachtelijk eten: ook in de keuken

We kennen allemaal het ambachtelijke bier, dat nieuwe smaken, meer omzet en bovenal levendigheid naar de biermarkt wist te brengen. In 2015 zien we deze trend overslaan naar andere productcategorieën. Met name Millennials zijn gevoelig voor deze unieke smaken en eten met een authentiek verhaal. Het gaat om eten dat smaakt en eruit ziet als homemade, maar wel gewoon in het vriesvak van je lokale supermarkt ligt.

 

7. ‘Labels worden irrelevant’

Consumenten willen steeds beter weten wat ze eten. Daarom lijkt de titel van dit stukje ook een mismatch. Maar volgens Lempert wordt de informatievoorziening overgenomen door nieuwe keukenapparatuur.

Apparaten zoals een ‘Prep Pad’ leveren al die informatie van de producten die je gebruikt door simpelweg de barcode van een product te scannen. Het apparaat of de app levert je daarna de exacte voedingswaarde van je eten.

 

8. Supermarkten worden plekken om te socializen

Supermarkten moeten consumenten een reden geven om terug te blijven komen. Sommige ketens doen dit al goed en transformeren in een experience.

In 2015 zullen we zien dat supermarkten hier steeds meer mee gaan doen. Een supermarktbezoek wordt een unieke ervaring waarin supermarkten hun persoonlijkheid en je filosofie wat betreft eten in kwijt kunnen. Ze zijn dus veel meer dan enkel voedselverkopers.

De grote uitdaging voor supermarkten is om ‘all things food’ voor hun consument te worden. Speciaal voor singles. Daarmee kunnen ze de competitie aangaan met lokale en ketenrestaurants.

Manieren om dit te doen? Bijvoorbeeld kooklessen, events, seminars: allemaal redenen voor de consument om nog een keer die supermarkt binnen te stappen. Ook sampling is een goede methode om consumenten te trekken.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Trends in 2015"

Log in om te reageren. Inloggen