Mini-poster: 10 trends voor 2015 (Nederland)

Mini-poster: 10 trends voor 2015 (Nederland)
Gepubliceerd op: 24 december 2014

Vandaag komt de mini-poster uit: een poster met daarop de tien belangrijkste onderwerpen die mede het beleid voor 2015 bepalen. En natuurlijk hebben we ook de producttoppers en -dalers voor je in een lijstje verwerkt. De poster is zowel voor leden als niet-leden te downloaden.

1. Opscheppen met eten

Eten doe je niet alleen. Zelfs als je in je eentje eet, wil je dit delen met anderen. Een lekker of bijzonder gerecht, een geweldige ervaring: de gast deelt het met zijn volgers. Over eten willen we kunnen opscheppen. Steeds vaker houden restaurants en supermarkten hier rekening mee. Het idee van de gast met zijn alles-registrerende-en-delende-smartphone is allesbepalend. Zowel bij de keuze van verlichting als de presentatie op het bord.


2.Kwaliteit geeft onderscheid

2015 is het jaar van de broodnodige kwaliteitsslag. De consument wordt steeds volwassener en weet wat hij wil. Kwaliteit is een eis, en zeker niet optioneel. Slechte kwaliteit wordt direct (online) afgestraft. Wanneer dat wat je doet écht goed is, bereikt je ondernemerschap een hoog niveau. En vanaf dat moment gaan gasten vanzelf positief over je praten. Een trotse onderneming of ondernemer krijgt fans die zijn verhaal soms nog beter kunnen overbrengen dan hijzelf.


3. Minder afval, meer verantwoordelijkheid

Gezond en verantwoord met het milieu en de samenleving omgaan, is al langer één van de belangrijkste trends die onze markt beïnvloedt. Door de jaren heen vloeien uit deze hoofdtrend kleinere subtrends voort. In 2015 concentreren deze subtrends zich op het reduceren van afval. Dat kan door composteren, door productrecycling maar ook door het doneren van eten. Outlets die hierop inspelen, haken in op twee belangrijke thema’s die bij de consument hoog op het eisenlijstje staan: duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid.


4. Uitpakken met kindermenu’s

In menu’s voor de kleinste bewoners van deze aardbol is weinig innovatie geweest. In 2015 begint hier verandering in te komen. Kinderen geef je niet langer een standaardkindermenu met patat, appelmoes en een frikandel of een bord macaroni. Nu gezondheid al zo lang op de sociale agenda staat en huishoudens heel voorzichtig weer vaker buiten de deur gaan eten, wordt ook het kindereten onder de loep genomen. Het begint tot ouders, producenten en outlets door te dringen dat er voor kinderen een waardig alternatief voor een gezonde maaltijd moet zijn bij het eten buiten de deur. Kindermenu’s met avontuurlijkere smaken, producten met hele granen, groenten uit de oven en salades als voorgerecht zijn hierbij slechts het tipje van de sluier.


5. Personeel: vind en koester de pareltjes

Door de opkomst van websites als YELP en Iens delen gasten vaker hun mening over de smaak van het eten, maar zeker ook over de bediening. Het is steeds moeilijker om goed en gastvrij personeel te krijgen, op te leiden en vast te houden. Personeel is dan ook één van de belangrijkste beleidspunten in 2015. Niet alleen voor horeca, maar ook voor retailers en grossiers. Tip: ga op zoek naar díe pareltjes op wiens gastvrije schouders je bedrijf kan rusten.


6. Creatieve foodserviceconcepten

We hebben het er al langer over: blurring is hét thema voor de komende jaren. Alternatieve vormen van foodservice steken in de hele wereld de kop op en dagen de gevestigde orde brutaal uit. Restaurants in supermarkten, versmarkten bij horeca-outlets, automaten met verse producten op het station, de groeiende deliverymarkt, de foodhallen en alles daar tussenin: meegaan is een must, anders word je ingehaald.


7. Klein is fijn

Dit geldt in de breedste zin van het woord: compactere menu’s, maar ook kleinere gerechten en flexibele porties. Er is een groep consumenten die liever een paar kleinere gerechten kiest en die met elkaar deelt. Tegelijkertijd is er ook een groep die juist eenvoudig en zonder al te veel gedoe wil eten. In 2015 zien we dat outlets wat menugrootte betreft de broekriem aanhalen en kiezen voor een smaller assortiment, maar daar meer in uitblinken.


8. Vier generaties bedienen

Elke generatie heeft zijn eigen stokpaardje. Spelers moeten aan de gang met thema’s als gezondheid en welzijn om aantrekkelijk te blijven voor de babyboomers, en met sociale verantwoordelijkheid om de millennials aan zich te binden. Een hoge toegevoegde waarde, authenticiteit en de mogelijkheid om een menu aan te passen (customizen) naar persoonlijke smaak blijven onontbeerlijk. Maar vergeet ook Generatie Z niet, die langzaam groeit in koopkracht en invloed uitoefent op dinerkeuzes. Snelheid, technologie en beleving zijn voor hen van doorslaggevend belang.


9. Gezondheid met een twist

Overheidscampagnes en een groot sociaal bewustzijn van de noodzaak om gezond te eten zorgden de afgelopen jaren voor een gezondheidboost in de foodservicemarkt. Glutenvrije en probioticaproducten bestormden de schappen. In 2015 zien we steeds meer gefermenteerd eten (goed voor mensen met risico op type-2 diabetes en goed voor het immuunsysteem). Maar vreemd genoeg hoort snacken hier ook bij. Gezond snacken, welteverstaan. Snacks met veel proteïnen, vezels, hele granen, noten en gezonde oliën bieden gemak en zijn populair.


10. Hyperlokaal en regionaal

De trend richting lokaal eten intensiveert zich. Restaurants en outlets hebben steeds vaker een eigen groentetuin, bierbrouwerij of wijngaard. Misschien niet eens in eigen beheer, maar dan wel in hetzelfde dorp of dezelfde stad. Tegelijk met deze ontwikkeling komt er steeds meer aandacht voor Hollandse gerechten in een nieuw jasje. Hierbij hoort natuurlijk ook vlees van (regionale) vrije grazers. Steeds vaker zien we klassiekers met een moderne – en soms zelfs oosterse – twist. Denk aan echt traditionele (streek)gerechten als bloedworst, nagelholt en hoofdkaas.

 

Download hier de complete poster in PDF-formaat. Inclusief de producttrends!

Klik op het plaatje om de poster te downloaden!

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Trends in 2015"

Log in om te reageren. Inloggen