Horeca klimt uit het dal

Horeca klimt uit het dal
Gepubliceerd op: 12 januari 2015

De markt van de buitenshuisconsumptie lijkt door het dal heen te zijn. Na vijf jaar forse daling van de omzet is Horeca weer aan het groeien met 1%. Alleen binnen de kanalen Catering en Gemak daalden belangrijke segmenten. Institutionele catering heeft het moeilijk (-4,2%) en ook de Pompshop (-5%), de Snackbar (-2,6%) en de Shoarma/grillrooms (-3,1%) daalden. Terwijl ijssalons (+6,1%) het extreem goed hebben gedaan.

“Uit de berekeningen van het FSIN blijkt dat 38% van de bedrijven in de buitenshuisconsumptie in 2014 weer een duidelijke groei heeft laten zien,” zo vertelt FSIN- directeur Jan-Willem Grievink. “Dat is het hoogste percentage in 6 jaar tijd. De succesvolle bedrijven verwachten ook in 2015 verder te groeien. De oorzaak is innovatie (ze zijn blijven investeren) en klantgerichtheid. Vaak hebben ze ook goedkopere instapmenu’s en aanbiedingen om de consument te trekken. De totale markt voor de buitenshuisconsumptie zal eindelijk als geheel gaan stijgen, iets wat in de andere westerse landen in 2014 al ruimschoots het geval was”. Nederland loopt wat dat betreft achter, zo verduidelijkt Grievink. Dat is grotendeels toe te schrijven aan de supermarkten die in Nederland een prijsniveau hebben dat het laagste is van West-Europa waardoor het voor consumenten gemakkelijk was om geld te besparen door niet buitenshuis te eten.

Succesfactoren voor Horeca

Het FSIN heeft een Top 5 van succesfactoren die (blijkbaar) ten grondslag liggen aan succes binnen de horecakanalen. Transparantie is de alomvattende randvoorwaarde. Geen geheimen hebben voor de gast. De andere succesfactoren zijn:

  1. Eigentijdse inrichting, sfeer en verblijfskwaliteit (netheid).
  2. Extreme klantgerichtheid, gastvrijheid en dienstverlening (gratis snel internet etc).
  3. Perfecte verrassende kwaliteit kunnen leveren tegen redelijke prijzen (ook via goedkope instapmenu’s).
  4. Verhalen vertellen rondom de producten, gerechten en kooktechnieken. Authenticiteit en ambachtelijke producten zijn belangrijk voor consumenten.
  5. De consument invloed geven in de (selectie van) gerechten of maaltijdcomponenten.
     

Supermarkten in zwaar weer

“Opvallend is dat de supermarkten, die goed zijn voor 51,7% van de totale foodomzet, in 2014 een moeizaam jaar hebben gehad. Een groei van amper 1% is ongeveer het laagste groeipercentage sinds 40 jaar”, zo analyseert Grievink. “Die groei is er vooral dankzij Lidl (+2,4%), Jumbo/C1000 (+2,1%) en Plus supermarkten (+1,7%). De andere (landelijke) spelers hadden te maken met autonome omzetdaling, ook al hebben enkele kleine spelers (Hoogvliet, Boni) het ook nog goed gedaan.”


De superspeciaalzaken groeien

Speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen hadden overall opnieuw een moeilijk jaar met een daling van gemiddeld 1,8%. Grievink: “Die afkalving van het fenomeen speciaalzaak is al 40 jaar bezig, maar geleidelijk komt die daling tot stilstand. Want binnen de speciaalzaken doen de echte specialisten het goed. De superspeciaalzaak wint terrein. Dat is een speciaalzaak die niet alleen een uitmuntend product levert, maar ook de klant helemaal in de watten legt en ook een restauratieve en cateringfunctie durft in te vullen. Het verschil tussen deze succesvolle bedrijven en ouderwetse speciaalzaken ‘die de rit uitzitten’ is nog nooit zo groot geweest,” aldus de FSIN directeur.


Consumentenvertrouwen

“We zien al tientallen jaren dat er een duidelijk verband is tussen de groei van de buitenhuishoudelijke foodomzet en het consumentenvertrouwen. Is het vertrouwen echt laag (min 30), dan daalt de foodservice-omzet. Voor het eerst sinds jaren beweegt dat consumentenvertrouwen zich richting de nulgrens en dat zou wijzen op groei in de komende jaren.


Er komen nieuwe supermarktvormen

Daar komt nog bij dat het fenomeen ‘klassieke supermarkt’ het moeilijk heeft. Supermarkten hebben in zes jaar crisis 3,6 miljard euro omzet gewonnen ten koste van Horeca, Catering en Speciaalzaken. “Dat heeft alles te maken met de crisis”, zo vertelt Grievink. “Nederlandse supermarkten zijn zo goedkoop, de goedkoopste van West-Europa, dat Nederlandse consumenten gemakkelijk geld konden besparen door niet buiten de deur te eten maar boodschappen te doen bij de supermarkt. Supermarkten zijn slapend rijk geworden. Dat feestje is nu voorbij. Foodservice heeft fors geïnnoveerd en is relatief goedkoper geworden, terwijl supermarkten nauwelijks hebben geïnnoveerd. Dat gaat zich vertalen in moeilijke jaren voor het fenomeen supermarkt,” zo analyseert Grievink. “Alleen innovatieve formules die verder kijken dan alleen het verkopen van spullen voor de keukenkast, zullen groeien. Dat is de les die we kunnen leren uit de VS en Engeland. Succesvolle supermarkten daar zijn versmarkten geworden die ook gerechten en producten presenteren die je ter plekke kunt consumeren. Een trend die we de komende jaren ook in Nederland gaan zien. 

 

Nieuwe retailvormen doen het goed

Op steeds meer plaatsen wordt food verkocht. Van chocoladetabletten in modezaken en streekproducten bij een tuincentrum tot en met buitenlandse specialiteiten bij Ikea, Action, Xenos e.d. die allemaal ook een stukje van de kilocaloriebehoefte van de consument willen leveren. Daarnaast komen de biosupermarkten op. En er zijn intussen naast Albert Heijn ook steeds meer andere aanbieders die foodproducten online laten bestellen en thuisbezorgen of laten afhalen. Het FSIN brengt deze kanalen die zich primair op de thuisconsumptie richten, in een apart segment onder. Hieronder de gegevens. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen