Consumenten omarmen nieuwe foodconcepten

Consumenten omarmen nieuwe foodconcepten
Gepubliceerd op: 12 januari 2015

In de Verenigde Staten zijn ze al langer en veel massaler te zien, maar ook in Nederland duiken ze steeds vaker op: nieuwe foodconcepten die enerzijds Foodretail (supermarkt en speciaalzaak) en anderzijds Foodservice (Horeca en Catering) combineren. Twee concepten kregen de afgelopen maanden massaal aandacht in Nederland: de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam. Daarnaast heeft Jumbo twee Foodmarkten geopend en heeft Dekamarkt een tussenvorm van Foodretail en Foodservice gepresenteerd. 

Deze vier concepten, ook al zijn ze nog klein in de totale foodmarkt, doen het goed en krijgen van de consument een hoog waarderingscijfer, zo analyseert het FSIN op basis van onderzoek van GfK. “De Nederlandse foodomzet is opgedeeld in kanalen en segmenten. Dat is niet omdat de consument dat wil, maar omdat het voor de foodsector zelf en voor de wetgever handig is,” zo licht FSIN-directeur Jan-Willem Grievink toe.


Consumenten denken niet in kanalen

“Met name de jongere consument denkt niet langer in de oude logica van kanalen (‘boodschappen doe je bij de supermarkt en uit eten in een restaurant’). Hij denkt in termen van behoeften. Afhankelijk van het moment van de dag, zijn beschikbare tijd, zijn wensen, en zijn bestedingsruimte, zal hij zijn keuze maken. En hij haalt dan net zo gemakkelijk een vers gemaakte warme maaltijd uit een supermarkt als dat hij die lekkere koffiebonen van La Place meeneemt naar huis. In de VS is dat al volop zichtbaar. Daar is al 5% van de totale foodconsumptie afkomstig van ‘blurring concepten’, dat zijn concepten die Foodretail en Foodservice als slimme tussenvorm combineren. Ook in Nederland gaan we de komende jaren deze trend zien. Je zou kunnen zeggen dat het klassieke restaurant, de klassieke speciaalzaak en de klassieke supermarkt gaan verdwijnen. Zoals vroeger de kruidenier, de melkboer en de kantine zijn verdwenen. We staan op een kantelpunt wat betreft foodformules,” zo licht Grievink toe. Het FSIN heeft op basis van research naar Amerikaanse succescases en ervaringsonderzoek van GfK in Nederland de trendversnellers in beeld gebracht.


Waarom groeien tussenvormen van retail en horeca? 

  1. De allereerste reden dat nieuwe (samengestelde) concepten het goed doen, heeft te maken met drie dominante ontwikkelingen bij (vooral) jongere consumenten.
  2. De opkomst van de smartphone in het dagelijks leven van jongeren. Ze adviseren elkaar over allerlei zaken, maar zeker ook over handige, leuke en slimme manieren om ‘food te scoren’. Ze gebruiken de smartphone in het selectieproces van ‘food shoppen’.
  3. Het belang van gemak en tijdwinst gedurende een deel van de (werk)week. De (week)boodschappen worden minder belangrijk; jongeren willen op het laatste moment kunnen beslissen ‘wat ze waar en hoe’ kopen.

Ook in Nederland worden voedings- en genotmiddelen vaker gebruikt om de eigen levensstijl te onderstrepen. Alles willen weten over bepaalde producten, open staan voor story-telling van (kleine) leveranciers, fair trade, dierenwelzijn en bio. Dit zijn voorbeelden van lifestyle componenten die nu al aanwezig zijn.


Verdere trendversnellers

  •  Grote formules hebben omzetgroei nodig. Als hun eigen klassieke model niet meer werkt, zullen ze over de grenzen van hun kanaal omzet zoeken. Een restaurant kan ook retailen en cateren, een supermarkt kan ook versmarkt en restaurant worden.
  • Zelfs non-food winkeliers gaan vaker voedings- en genotmiddelen verkopen.
  • Er komen totaal nieuwe spelers op de foodmarkt: thuisbezorgers, consumenteninkoopclubs, logistieke dienstverleners die ook wel boodschappen willen thuisbezorgen enzovoort.
  • Naast het Über-fenomeen in de taximarkt komen er ook thuiskoks die voor je willen koken of bij wie je mag gaan eten.

 

Delen

Gerelateerd nieuws


Log in om te reageren. Inloggen