Mainstream supermarkt en weekboodschap onder druk

Mainstream supermarkt en weekboodschap onder druk
Gepubliceerd op: 12 januari 2015

Minder mensen doen weekboodschappen. Steeds vaker kopen ze iets voor de korte termijn. Dat laatste doen ze graag in foodomgevingen die hen gemak en variatie bieden. En de weekboodschappen worden vaker bij de kwaliteitsdiscounter gekocht. En dat laatste is vooral ten gunste van Lidl. 

Nederlandse supermarkten zijn tot nu toe in het midden van de markt (het mainstream segment) geklonterd. Ze lijken heel erg op elkaar en bevechten elkaar op lage prijzen en aanbiedingen. Ultra versmarkten, die in de VS en Engeland wel volop aanwezig zijn (en het daar heel goed doen), zijn er nauwelijks in Nederland.

Heel geleidelijk komt daar verandering in. Er zijn vier grote foodconcepten wel appelleren aan die nieuwe manier van ‘korte-termijn’ boodschappen doen. Ze hebben de nodige publiciteit gekregen: de Jumbo Foodmarkten in Breda en Amsterdam, de Deka World of Foods in Beverwijk, de Markthal in Rotterdam en de Foodhallen in Amsterdam. Deze nieuwe concepten worden door de consument massaal omarmd en hoog gewaardeerd. “Als FSIN denken wij dat het succes van deze concepten uiteindelijk de hele foodsector gaat beïnvloeden. Het brengt het vliegwiel van vernieuwing verder op gang; het zet de kleine leveranciers in het zonnetje en het bevordert de combinatie van food en levensstijl (meer nadenken over je voeding) op een positieve manier.

De mainstream supermarkten hebben het in 2014 lastig gehad. De kerstomzet viel opnieuw weer tegen (-0,5%) en het marktaandeel van de grote ketens staat onder druk. Alleen Jumbo heeft het relatief goed gedaan, deels ook door de ombouw van C1000 winkels en meer nadruk op de versafdelingen. In de grote jaarlijkse beoordeling van consumenten (door onderzoekbureau GfK) is dat ook zichtbaar.

Meer cijfers vindt u in deze bijlage.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen