‘Online grootste uitdaging voor Out of Home’

‘Online grootste uitdaging voor Out of Home’
Gepubliceerd op: 14 januari 2015

Online shoppen, niet alleen thuis op de bank, maar ook onderweg op het station of het vliegveld. Boodschappen doen bij de groothandel. Eten in de supermarkt. Het zijn slechts enkele (blurring) trends die Stephen Minall schetst tijdens het FSIN Brunchcongres. De Engelsman, directeur van adviesbureau Moving Food, vraagt zich hardop af wanneer Foodservice inspringt op deze - met name online – foodshopperontwikkelingen.

Stephen Minall:  ‘46 procent van de consumenten shopt online met zijn smartphone, 34 procent met zijn tablet en 23 procent met zijn pc.’

 

Minall werkte jarenlang in zowel Foodretail als Foodservice. Hij is co-founder van quickservice restaurant Wrapid en voormalig operations director van Pizza Hut. In zijn huidige functie als adviseur zit hij regelmatig aan tafel bij bekende spelers in food. In strategisch overleg blijft de stoel van de consument opvallend vaak leeg, signaleert hij. ‘Staat u bij het maken van uw plannen werkelijk in contact met uw (potentiële) klanten?’, vraagt hij zijn toehoorders, leden van het FoodService Instituut. ‘Heeft u de productfoto’s op uw site wel eens op uw mobiel bekeken?’ is een andere vraag die hij ze stelt.


Cross branding

Het hoofdkantoor is niet de eigenaar van een merk. Dat is de consument en die consument koopt zijn merken overal, ongeacht het kanaal; of dat nu de groothandel, het restaurant, de winkel of online is. Minall geeft ook meerdere voorbeelden van cross branding, zoals van Pod Good Food dat sinds eind vorig jaar te koop is bij Starbucks.


Mobile commerce

Mobile commerce is zijn ogen echter de grootste uitdaging voor Foodservice. In Foodretail is online het snelst groeiende kanaal de komende vijf jaar, voorspelt hij. De entree van Amazon (op de Engelse markt) zal dan ook flinke impact hebben. Ook foodservicebedrijven kunnen een graantje van de online ontwikkelingen meepikken. Hun marketinginspanningen, vooral op social media (Twitter, Facebook, bloggen), moeten daar dan wel op gericht zijn. ‘Making enough noise, then you will be heard.’ Een ander middel dat zich daar naar zijn mening goed voor leent, is de interactieve (content)app Blippar.

 

 

Het driekoppige panel, dat bestaat uit Anita Wetterhahn, directeur retail NS Stations, Jan van Lokven, category leader dairy based beverages bij FrieslandCampina, en Henk-Jan Peterse, country manager Lekkerland Nederland, stelt Stephan Minall een aantal vragen, onder andere over ‘online exposure en de samenwerking daarin met fabrikanten’. Een andere onderwerp voor het panel is story telling. Minall adviseert zo veel mogelijk te vertellen over de herkomst van producten om loyaliteit te creëren. Hij daagt foodservicedirecties uit hun directiekamers te verlaten en ‘to go outside’ om zich te laten inspireren. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen