Hoe food kan inspelen op FUD…

Hoe food kan inspelen op FUD…
Gepubliceerd op: 14 januari 2015

Hij heeft geen kristallen bol, zegt Herman Konings, master in de theoretische psychologie aan de Universiteit van Leuven en directeur van trend- en toekomstonderzoeksbureau Pocket Marketing InXt. Aan de hand van de wetenschap gaat hij in op ‘de identiteit van de foodshopper’.

Herman Konings: ‘Het slim inzetten van technologie is zeer belangrijk.’

Centraal in zijn presentatie staat de afkorting FUD (Fear, Uncertainty en Doubt), die vooral in de IT-sector wordt gebruikt (IBM).  Konings wijst op de complexiteit van onze maatschappij en op de vele stressindicatoren waar consumenten mee te maken hebben, zoals tijds- en prestatiedruk. Met hun (food)gedrag proberen ze angst, onzekerheid en twijfel te ontvluchten.' 


'We leven in een preseniele samenleving'

Konings, die de lachers regelmatig op zijn hand heeft, schetst toekomstig foodshoppergedrag aan de hand van demografische gegevens waaronder leeftijd. De babyboomers vormen de grootste leeftijdsgroep, belangrijke afnemers van wegwerpluiers en incontinentiemateriaal', stelt hij. ‘Als je het botweg formuleert, leven we in een preseniele samenleving. We worden ouder, leven langer en ongezonder.’ Daarbij maakt hij een onderscheid naar babybloomers, frontend boomers en buffer boomers. ‘Hun kleinkinderen zijn de ADHD’ers, Any Device Head Down. Zij groeien op met de tablet en smartphone. Digitale aboriginals aan de onderkant van de pyramide gaan straks ons leven op de kop zetten.’


'Richt je op de dertigers'

De masterboomers, met name de babybloomers (de SKI’s , de Spending the Kids Inheritance) spenderen geld zodra ze met pensioen zijn. ‘Zij  willen alleen niet als vijftigers worden benaderd, dus richt je op de dertigers’, adviseert hij, zoals BMW dat doet met de BMW Active Tourer. ‘Ze zijn avontuurlijk en houden van neo-nonsense’, wijzend op het publiek van Tincan, het Londense restaurant dat alleen vis in blik serveert en populair is onder deze doelgroep. Terwijl deze vijftigers behoorlijk competitief zijn, zijn hun kinderen, de millennials, meer bereid samen te werken en te delen. Denk aan Uber en Airbnb en aan thuisafgehaald.nl.

De gevestigde orde laat het daar naar zijn mening niet bij zitten, bij deze toch ook wel ‘oneerlijke deelpraktijken’. CitizenM, Mama Shelter, Praktik Bakery en Colruyt Cru zijn voorbeelden in hotellerie en supermarkt van de tegenbeweging die hij tegelijkertijd schetst. Een andere tegenbeweging lijkt zijn uitspraak (geleend van IBM): ‘Local will beat online’. ‘Babyboomers zijn op beleving gesteld. Dat geldt ook voor jongeren. Zij zullen terugkeren naar de winkelvloer, maar willen daar wel online kunnen bestellen en betalen aan de hand van intuïtieve technology, dat wil zeggen snel, simpel en met een druk op de knop.’

De groep babyboomers, de huidige vijftigers en zestigers, is het sterkst vertegenwoordigd binnen de bevolking.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen