‘Radicale veranderingen raken Foodservice’

‘Radicale veranderingen raken Foodservice’
Gepubliceerd op: 14 januari 2015

The decade of disruption, het nieuwe digitale tijdperk waarin we ons bevinden, zet alles op z’n kop, ook de wereld van eten en drinken. ‘En we staan nog maar aan het begin van deze digitale revolutie’, stelde Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, tijdens het Brunchcongres van het FoodService Instituut dat ieder jaar plaats vindt tijdens de Horecava in de Amsterdam RAI. Thema dit jaar: ‘Changes in food. Hoe de shopper de foodketen verovert.’

 

FSIN-voorzitter Frederik Masselink opent traditiegetrouw het FSIN Brunchcongres. Komend voorjaar neemt hij afscheid als voorzitter.

Traditiegetrouw opende FSIN-voorzitter Frederik Masselink het Brunchcongres. Hij nam de leden mee in een rondje langs de belangrijkste politieke en economische ontwikkelingen op het wereldtoneel, ontwikkelingen die gevolgen hebben voor (de keuzes van) de Nederlandse foodservicesector, denk aan de daling van de olieprijzen, de opmars van de technologie en de  toenemende verstedelijking.

Zijn conclusie: ‘Vaste waarden verschuiven en veel sneller dan we ooit hadden kunnen denken.’ De voorzitter citeerde de topman van Sainsbury, die onlangs verklaarde dat er in de supermarktbranche de afgelopen twaalf maanden meer is veranderd dan in de afgelopen twintig jaar. ‘Gelukkig zien de verwachtingen er goed uit en schuift er na enkele magere jaren weer omzet van Foodretail naar Foodservice. Ik roep de leden dan ook op de kansen die genoemde disruptive changes bieden te benutten.’ Volgens Grievink is dat ook nodig.
 

Food, service en lifestyle

‘Spelers die snel en adequaat op de veranderingen reageren, zijn de winnaars van morgen. Onder invloed van nieuwe technologieën verandert onze samenleving in hoog tempo. Nieuwe waarden doen opgeld, food verwordt tot een lifestyle. Oude businessmodellen staan onder druk en versterken (de opkomst van) nieuwe hybride modellen. Supermarkten, met name die in het midden van de markt, hebben het daardoor moeilijk’, vatte hij de belangrijkste trends samen.  

Genoemde trends bieden kansen voor Out of Home. ‘Zeker als je kijkt naar de ontwikkelingen in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk waar Foodservice al langer en ook harder groeit.’ De groeifactoren winnen terrein op de krimpfactoren.’ Dit geldt niet voor alle concepten: 38% van de vestigingen groeit. De omzetverschillen tussen de groeiers en dalers nemen toe.

 

Omarm de nieuwe werkelijkheid

Wat wil de consument? Recent onderzoek van GfK leert dat de foodshopper warm loopt voor innovatieve blurringconcepten, zoals de Markthal in Rotterdam, de Foodhallen in Amsterdam, Jumbo Foodmarkt en Deka World of Food. Fast Casual en Fine Dining zijn eveneens sterke groeisegmenten, in tegenstelling tot Fastfood en Family Casual Dining. De FSIN-directeur voegt er acht sleutels voor succes aan toe: ‘Ga voor lokaal, kleinschalig, transparant, eenvoudig, sharing, klantvriendelijkheid, verbinding met de consument en de samenleving en laat die verbinding ook zien, zodat je van betekenis bent voor je gasten.’

 

De recente omzetcijfers over 2014 in de presentatie van Jan-Willem Grievink zijn terug te vinden in de Nieuwjaarsmonitor, uitgebracht op 13 januari. Klik hier om deze monitor te downloaden (alleen leden).

 

Jan-Willem Grievink, directeur van het FSIN, staat tijdens zijn presentatie stil bij de belangrijkste trends in de gehele foodketen, van de foodshopper tot de producent.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen