‘Met partnerships gaan we stap verder in samenwerking’

‘Met partnerships gaan we stap verder in samenwerking’
Gepubliceerd op: 14 januari 2015

François Valdivieso, chief merchandise officer van het Zwitserse warenhuis Manor, geeft de FSIN-leden een kijkje in de keuken van Manor Food, de succesvolle supermarkttak van het bedrijf. Tijdens het FSIN Brunchcongres gaat hij in op de succesfactoren van de ‘ultra verse keuken’.

Manor Food heeft een haat-liefdeverhouding met A-merken en verkoopt, bijvoorbeeld in verse sappen en olijfolie (zelf te tappen), beduidend meer onder het eigen label. Versheid en smaak zijn daarbij doorslaggevend.
 


Valdivieso kan zich helemaal vinden in ‘de acht sleutels voor de toekomst van Foodservice’, geschetst door FSIN-directeur Jan-Willem Grievink. Manor Food past ze namelijk allemaal toe en dat al jarenlang. ‘In dat opzicht zijn we niet disruptive’, stelt hij, inhakend op het thema van het congres, ‘Changes in Food, Decade of Disruption’.

Lokaal, kleinschalig, transparant, verbinding, eenvoudig, vriendelijk, sharing en betekenisvol; de genoemde sleutelwoorden zijn voor hem business as usual. Dat geldt overigens ook voor het woord innoverend. ‘Als ik de oprichters spreek, zullen ze eerst vragen naar innovaties. Winst is ook belangrijk, maar komt op de tweede plaats’, zal hij later antwoorden op vragen van het panel.

 

La Place

Manor Food is een (kleine) Zwitserse speler met een marktaandeel van 1,7 procent. Migros en Coop, de twee grootste supermarktconcerns, vertegenwoordigen samen zo’n 80 procent van de foodmarkt. De foodtak van Manor (64 warenhuizen) bestaat naast Manor Food (30 supermarkten) uit de Manora Restaurants (24). Non-food is de core business van het meer dan honderd jaar oude familiebedrijf, dat tevens eigenaar is van internationale merken als Gant, Aigle en Lacoste.

Manor Food onderhoudt warme contacten met de directie van La Place. Geïnteresseerden in de aanpak van de Manora Restaurants verwijst de chief merchandise officer (lachend) rechtstreeks naar de vertegenwoordigers van La Place in de zaal, vanwege de gelijkenissen met die formule.

 

Ultra vers

Kenmerkend voor Manor Food is de ultra versheid van de producten. Manor Food is geen supermarkt, maar een keuken, stelt Valdivieso. Alle producten op de winkelvloer worden ter plekke, vers, en in het zicht van de klant bereid. Manor Food werkt nauw samen met zijn leveranciers, overwegend lokale producenten die zelf hun producten in de winkel aanprijzen.

Samenwerken staat bij de Zwitsers voor partnership en daarmee gaan ze een stap verder. ‘We respecteren elkaars DNA. Als onze vissers niets vangen, hebben we geen vis. Vangen ze er één, hebben we er één.’ Manor Food maakt duidelijke keuzes. Zo besloot het bedrijf om gezondheidsredenen (‘niet gezond voor consumenten en ook niet voor onze medewerkers’) niet langer gefrituurde producten aan te bieden.

 

Dagvoorzitter (Jeroen Smit, zie foto) legt vragen van het panel, bestaand uit Anita Wetterhahn, directeur retail NS Stations, Jan van Lokven, category leader dairy based beverages bij FrieslandCampina, en Henk-Jan Peterse, country manager Lekkerland Nederland, voor aan François Valdivieso. Zwitserse foodshoppers zijn bereid te betalen voor kwaliteit, zo blijkt. Op de vraag hoe Manor Food aankijkt tegen online zegt de foodmanager: ‘We don’t mind.’  Manor Food is online actief maar ‘stopt daar niet veel energie in en ontmoet zijn klanten vooral offline, in de winkel’.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen