‘Bereid je voor op generatie Z’

‘Bereid je voor op generatie Z’
Gepubliceerd op: 10 februari 2015

In de foodketen ligt momenteel een sterke focus op de millennials en de babyboomers: twee generaties met veel bestedingskracht en hele specifieke verlangens. Volgens internationaal onderzoeksbureau Technomic vergeten we echter vooruit te kijken naar wat - of eigenlijk: wie er aan gaat komen. En dat is generatie Z.

Millennials vormen een lastige doelgroep. Grillig en eigenzinnig als ze zijn, staan ze (mede) aan de wieg van termen als hip, lekker, lokaal en vers. De hele foodketen is bezig met de vraag hoe we hen kunnen beïnvloeden en hun loyaliteit kunnen winnen.
 

De baby boomers vinden gezondheid ook erg belangrijk (ze worden immers een dagje ouder). Ze zoeken naar gemaksalternatieven en willen niet meer dagelijks koken. De sector zoekt naar een manier om met de boomers mee te groeien, maar tegelijkertijd de millennials niet van zich te vervreemden.
 

'Gen Z' is hier

Volgens Kelly Weikel, Senior Consumer Research Manager bij Technomic Inc., vergeten we daarbij vaak vooruit te kijken. ‘Als je denkt dat generatie Z je tijd nog niet verdient omdat die nog niet genoeg bestedingskracht heeft, heb je het mis!’, aldus Weikel. ‘Sommige onderzoekers plaatsen generatie Z al vanaf 1995 (in plaats van 2000, red.) en dat betekent dat de eerste consumenten van deze generatie al op de markt zijn.’
 

De jongeren van generatie Z lijken in veel opzichten op de millennials, maar er zijn belangrijke verschillen volgens Weikel. Generatie Z is de eerste generatie die 100% digitaal is. Deze generatie heeft nooit een wereld gekend zonder toegang tot informatie van het internet of mobiele technologie. Ook zijn ze multicultureel en minder positief ingesteld dan de millennials.

Waarom moeten we ons voorbereiden op deze generatie?
 

Gepokt en gemazeld in foodservice

‘Veel van hen zijn tieners of studenten die al een aanzienlijke bestedingskracht hebben. Veel studenten en tieners komen regelmatig bij restaurants – ook zonder familie. En zelfs de jongsten onder hen hebben al iets te zeggen. Hoewel ze enkel zakgeld te besteden hebben, trekken ze wel aan de touwtjes als het gaat om besluitvorming waar te eten buiten de deur. Moeders vertellen ons dat de voorkeur van de kinderen flink meeweegt in de beslissing wáár te gaan eten buiten de deur.’
 

Gen Z beïnvloedt  ouders

Uit de ‘Teens & Tweens’-studie van Technomic uit 2011, bleek dat 72% van de ondervraagde kinderen wel eens aan ouders heeft gevraagd om naar een specifiek restaurant te gaan. 80% van de ondervraagde kinderen zei vervolgens dat hun ouders hen ook daadwerkelijk hadden meegenomen naar dat restaurant.

Volgens Weikel is er een grote kans dat generatie Z uiteindelijk veel intensiever gebruik gaat maken van Foodservice dan alle andere generaties. Het zit bij hen als het ware in hun DNA ingebakken; ze zijn gewend aan het gemak van foodservice en ze gebruiken het voor veel verschillende gelegenheden: een plek om te socializen, om te werken of studeren en ook een plek om snel en gemakkelijk wat te eten als het nodig is. ‘Ze zijn nog meer dan de andere generaties opgegroeid met toegang tot foodservice en zetten deze trend naar alle waarschijnlijkheid door.’

Volgens Weikel is er één belangrijkste reden om nu al voorbereidingen te treffen voor de komst van generatie Z. ‘De volgende grote generatie zal zowel de toekomst van Foodservice belichamen als vormgeven. Zij die generatie Z begrijpen voordat de industrie als geheel dat kan, is het best bewapend om anticiperend in te spelen op de behoeftes van ‘gen Z’.’
 

‘Generatie Z verdient onze aandacht, dat staat buiten kijf. De uitdaging is om uit te vinden hoe we HUN aandacht kunnen trekken.’ 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen