Dossier: de lessen van Whole Foods Market voor Nederland

Dossier: de lessen van Whole Foods Market voor Nederland
Gepubliceerd op: 16 maart 2015

Foodretail en Foodservice zijn in beweging, ook in Nederland. In het buitenland zien we dat al veel langer. In de landen om ons heen zien we één formule die echt anders is dan alle andere. Die in alle hierboven genoemde ontwikkelingen voorop loopt: Whole Foods Market. In het dossier een uitgebreide analyse van de succesvolle keten.

Achtergrond

Foodretail en Foodservice zijn in beweging. Nederlandse supermarkten leken de crisis van de afgelopen jaren redelijk goed te hebben doorstaan; en profiteerden zelfs van de moeite die segmenten binnen Foodservice hadden om de omzet op peil te houden. Maar nu neemt ook binnen Foodretail de druk toe.

Naast alle economische ontwikkelingen en de opkomst van online en alle vraagstukken en uitdagingen die dat met zich meebrengt, is de trend rondom gezond, ‘real food’, transparantie en lokaal een belangrijke beweging. Onmiskenbaar zien we de impact van deze trend groter worden. We zijn op zoek naar eerlijk eten voor een betaalbare prijs. Zelfs als eerlijk net iets meer kost dan we gewend waren.

We willen het liefst weten waar ons eten vandaan komt en zien dat de winkel waar we onze boodschappen doen ook op een eerlijke manier zaken doet; goed is voor de leefomgeving. Daarnaast willen we graag verleid en verrast worden met beleving. De opkomst van concepten als Jumbo’s Foodmarkt en de nieuwe AH XL in Eindhoven maken dat onze standaard van wat een ‘normale supermarkt’ is gaat veranderen. En de samensmelting van Foodretail en Foodservice die steeds vaker met elkaar gecombineerd worden, versterkt die trend.


Whole Foods Market loopt voorop

Natuurlijk eten, maar ook lekker. Inspiratie. Organic. Food for now en niet alleen voor morgen of nog later. Zien is geloven. Storytelling. Een combinatie van Foodretail en Foodservice. Beleving! Maar hoe zit het met de prijs? Is betaalbaar hetzelfde als goedkoop? Waar ontwikkelt onze markt zich naartoe de komende jaren? Wanneer we naar de landen om ons heen kijken, zien we één formule die echt anders is dan alle andere. Die in alle hierboven genoemde ontwikkelingen voorop loopt: Whole Foods Market.

In dit FSIN Dossier zoomen we in op ‘s werelds beroemdste Organic retailer: Whole Foods Market. De nummer 19 van de Amerikaanse markt is uitgegroeid tot de grootste Organic supermarktketen ter wereld en geldt voor menigeen als voorbeeld. Veel gekopieerd, maar nog niet geëvenaard. Wat zijn de unieke kenmerken en succesfactoren van deze formule? Zou deze formule ook in Nederland succesvol kunnen zijn? Welke kansen brengt het voorbeeld van Whole Foods Market mee voor de Nederlandse markt? Voor Foodretail en Foodservice? In dit FSIN dossier besteden we er aandacht aan.


De onderscheidende kracht van Whole Foods

Whole Foods Market onderscheidt zich op 9 verschillende manieren van andere foodretailers:

  1. Veel ruimte voor vers en ambacht, aandacht voor leveranciers
  2. Duidelijke mix foodretail en foodservice
  3. Gemak, aandacht voor bezorgen
  4. Ter plekke bereid voedsel in de winkel, veel personeel
  5. Veel do-it-yourself (zelf scheppen etc)
  6. Hoge prijzen
  7. Relatief veel mandjes-kopers, piek rond lunchtijd
  8. Aandacht voor gezondheid, mens en planeet
  9. Product staat centraal, geen (A-)merken
     

Het dossier concludeert dat de Nederlandse consument klaar is voor een formule als Whole Foods Market. ‘Gebaseerd op alle ontwikkelingen die we in dit rapport hebben besproken, constateren we dat (bezien vanuit de foodshopper) Whole Foods Market zeker succes zou kunnen hebben op de Nederlandse markt.’, aldus het rapport. ‘Het lijkt een kwestie van tijd tot er een partij langskomt die in alle opzichten boven het midden uitsteekt. Eén met een eigen identiteit, die duidelijke keuzes maakt met een daarbij behorende positionering!’
 

Het Whole Foods Market is een stevig dossier over de succesvolle internationale speler en gaat ook in op de kansen die er liggen voor de Nederlandse markt.  Het dossier bevat een uitgebreide SWOT-analyse en bekijkt op wetenschappelijke manier waar er ruimte in de markt is voor uitbreiding en geeft uiteraard ook aanbevelingen voor de markt.


Meer weten? Lees het dossier! (alleen voor leden te downloaden). 

Geen lid? Lees dan de blog van één van de dossier-schrijvers over Whole Foods Magic. 

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Blurring"

Log in om te reageren. Inloggen