Millennials komen minder vaak in restaurants

Millennials komen minder vaak in restaurants
Gepubliceerd op: 20 mei 2015

De millennial-generatie is geliefd in de internationale restaurantindustrie. Het is een grote groep consumenten, met flinke koopkracht. Toch eet deze groep steeds minder in Out of Home en geven ze hun foodeuro’s het liefst uit in fast casual-restaurants of supermarkten, zo blijkt uit onderzoek van de NPD Group. Dit wordt gereflecteerd in Nederlandse cijfers, die we publiceren in ons FSIN FoodShopper Dossier dat 1 juni aanstaande verschijnt. Wat zoekt deze generatie precies?

Uit de cijfers van de NPD Group blijkt dat de ‘oudere millennials’ (25-34 jaar) de grootste terugloop in restaurantbezoek laten zien (zij bezoeken per jaar 50 minder OoH-locaties dan in 2007). Bij ‘jonge millennials’ (18-24 jaar) lag dit cijfer op 33 minder bezoeken per jaar.
 

Geld is een issue

De belangrijkste reden voor millennials om minder vaak naar restaurants te gaan is geld. Ze maken zich volgens het onderzoeksbureau zorgen om de bijkomende kosten van eten buiten de deur. Dit geldt met name voor millennials met kinderen.

Outlets kunnen deze consumentengroep stimuleren om buiten de deur te eten door een goede waarde te bieden voor het geld dat de consument uitgeeft. ‘Voor millennials betekent dit een betaalbaar item voor een goede kwaliteit en in de juiste kwantiteit’, aldus analist Bonnie Riggs. ‘Ze willen niet alleen waar voor hun geld, dus goed eten, maar ook een goede service.’

De term ‘millennials’ gebruiken wij in Nederland niet zo vaak. In het FSIN FoodShopper Dossier dat in juni gepubliceerd wordt, noemen wij deze jongste generatie de ‘netwerkgeneratie’.
 

Wat wil de netwerkgeneratie?

Deze generatie komt in Nederland het vaakst in het segment Fastservice, zo blijkt uit cijfers van GfK die we analyseren in ons FSIN FoodShopper Dossier. Buiten de deur zoekt deze generatie vooral naar:

  1. Hygiënische productbereiding
  2. Goede kwaliteit eten
  3. Schone locatie
  4. Waar voor mijn geld
  5. Goede kwaliteit dranken
  6. Vriendelijk personeel
  7. Prettige ambiance/sfeer


In Nederland is de netwerkgeneratie oververtegenwoordigd in een heel aantal kanalen. Deze generatie komt namelijk vaker dan alle andere generaties in de Drankensector, in Onderwijs, in Fast Service, in Foodservice in vervoer en in Foodservice in detailhandel.
 

FoodShopper Dossier

In het FSIN FoodShopper Dossier gaan we dieper in op de generaties en wat ze precies buiten de deur en in Foodretail zoeken. We vergelijken de generaties door de kanalen heen met elkaar. Het FoodShopper Dossier komt uit op 1 juni 2015, tegelijkertijd met de FSIN Beleidsmonitor en verschijnt zowel op de website als in de FSIN-app. 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen