6 toekomstbepalende consumententrends

6 toekomstbepalende consumententrends
Gepubliceerd op: 20 mei 2015

De eetpatronen van consumenten veranderen. Food & Lifestyle wordt steeds belangrijker en jongere generaties consumenten voelen zich niet meer altijd thuis bij de oude foodconcepten. Collega’s van de NPD Group – een Amerikaans onderzoeksbureau – zetten 6 consumententrends op een rijtje die volgens hen de toekomst van foodservice bepalen. Deze trends zijn ook relevant voor Nederland. We vullen deze trends aan met FSIN-inzichten.

1. Milennials

De Baby Boom-generatie was lange tijd de grootste levende generatie. Dit jaar zullen Millennials het stokje overnemen, zegt de NPD Group op basis van berekeningen van het U.S. Census Bureau.

Millennials worden vaak aangewezen als de drijvende kracht achter alle veranderende eetpatronen, vanwege hun keuzes voor verse en niet-verwerkte producten. Dit leidde in de afgelopen jaren tot een sterke voorkeur voor Fast Casual-restaurants die sterk op deze trends inspelen. Voor at-home aankopen is deze groep met name te vinden in het gedeelte van de supermarkt waar de verse en niet-verpakte producten te vinden zijn.

Deze generatie is een levensfase waarin ze – kijkend naar de geschiedenis – op het hoogtepunt van hun aantal restaurantbezoeken zouden moeten zijn. In de laatste jaren is deze generatie in de VS echter minder buitenshuis gaan eten en dat resulteert in het feit dat 50+ers nu vaker buiten de deur eten dan Millennials.

 

2. Ouder wordende Baby Boomers

De Baby Boom-generatie wordt ouder. Dat betekent vaak ook dat er kleine gezondheidsproblemen beginnen te komen en er nagedacht wordt over pensioen. Al deze dingen beïnvloeden de manier waarop zij eten en drinken.

Hoewel deze groep kleiner wordt, is deze groep nog steeds te groot om te vergeten.

Deze groep vindt de laatste trends en ontwikkelingen minder belangrijk, en zoekt vooral naar stabiele producten die hun gezondheid en levensstijl ondersteunen. Gezonde producten zoals producten met hele granen, veel calcium en weinig verzadigde vetten, cholesterol en sodium zijn zeer in trek bij deze groep.

Deze generatie eet vergeleken met de Millennials vaker buiten de deur, en zoekt ook daar naar manieren om hun levensstijl door te zetten.

 

3. Kleinere huishoudens

We zijn met elkaar steeds minder huishouden-georiënteerd. Er komen steeds meer 1-persoonshuishoudens bij – en zelfs gezinnen functioneren een groot deel van de week als 1-persoonshuishoudens. Meer dan 50% van de eet- en drinkmomenten vinden plaats als consumenten alleen zijn, zo berekende de NPD-Group voor de Verenigde Staten. Inmiddels bestaat 27% van alle Amerikaanse huishoudens uit 1-persoonshuishoudens. In Nederland was dit in 2013 zelfs al 37% (CBS bevolkingstrends-onderzoek).

Deze ontwikkelingen bieden flinke uitdagingen voor beleidsmakers als het gaat om nieuwe producten, verpakkingen en positionering, maar ook wat betreft restaurantdesign en menu-ontwikkelingen.

 

4. Vers

In Amerika is de consumptie van verse producten van 2003 tot 2013 toegenomen met 20 procent. Onder verse producten vallen fruit, groentes, vlees, vis en eieren. De jongste generaties zijn de drijvende kracht achter deze ontwikkelingen: Generatie Z en de Millennials.

In Foodservice zijn deze generaties met name op zoek naar verse ingredienten die voor hun ogen klaargemaakt worden. Een belangrijke randvoorwaarde is het zelf kunnen samenstellen van hun menu vanuit allerlei losse menu-componenten.

 

5. Minder bezoeken

Restaurantbezoeken groeien volgens de NPD in het komende decennium met minder dan 1 procent. De restaurantindustrie moet het in de toekomst vooral hebben van de consumenten die minder vaak komen, aangezien de grootste groep bezoekers nu de oudere generaties zijn. Hoe ouder zij worden; hoe minder zij buiten de deur gaan eten.

Darren Seifer, analist bij NPD, vergelijkt deze veranderingen met de bewegingen van de tektonische platen van de aarde. ‘Als je blijft zitten en lang naar de platen staart, zul je geen beweging zien. Maar als je een stok in de grond steekt tussen de platen en na een tijd terug komt, zie je dat er een kleine maar belangrijke beweging is geweest. Alle spelers in de foodketen moeten zich bewust zijn van deze kleine veranderingen, anders worden ze er door verrast als ze er niet klaar voor zijn.’

 

6. Groeiende groepen 'nieuwe' consumenten

In Amerika gaat het om de Hispanics: een bevolkingsgroep die exponentieel groeit. Maar ook in Nederland hebben we te maken met Nieuwe Nederlanders, die een eigen eetcultuur hebben – ook al wonen ze al jaren in Nederland en zijn ze perfect geïntegreerd. Eetgewoontes zijn een van de laatste dingen die zullen integreren. Belangrijke verwachtingen vanuit deze consumentengroep zijn verse en niet-verwerkte producten, een goede prijs-kwaliteit verhouding en voordeel (discount).

 

Meer weten over Nederlandse ontwikkelingen in consumentengedragingen? Lees het FSIN FoodShopper Dossier dat we op 1 juni publiceren. 

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Trends in 2015"

Log in om te reageren. Inloggen