Stijging grondstofprijzen: positief voor foodservice

Stijging grondstofprijzen: positief voor foodservice
Gepubliceerd op: 23 februari 2011

De prijsafstand tussen Foodservice en Foodretail zal de komende jaren naar verhouding kleiner worden als gevolg van de stijging van de grondstofprijzen. Dit zal een positief effect hebben op het imago van de foodservicebranche, verwacht het FoodService Instituut Nederland mede op basis van eerder gepubliceerde cijfers in het Foodservice Monitor Jaarrapport 2010.

Jan-Willem Grievink, directeur FSIN: “De effecten van de huidige en verwachte verhoging van de grondstofprijzen zullen minder doorwerken in Foodservice dan in Foodretail. De consumentenprijs van een product in het foodservicekanaal bestaat namelijk voor een gering deel uit de inkoopprijs van de grondstof, gemiddeld zo’n 25 procent. Het overige bedrag bestaat uit andere kosten.

In Foodretail is die verhouding andersom en bestaat soms bijna 70 procent van de kosten van het product uit de inkoopprijs van de grondstoffen. Een verhoging van de inkoopprijs heeft daardoor een groter effect op de verkoopprijs in bijvoorbeeld de supermarkt.

Consumenten zullen kritischer worden op hun foodbestedingen, is de verwachting. Zij zullen echter trachten hun levensstijl te handhaven. “Als de prijsafstand tussen Foodretail en Foodservice kleiner wordt, heeft dat een gunstig effect op de buitenhuishoudelijke consumptie.”

Het FoodService Instituut Nederland zal in een van de komende managementreaders nader op dit onderwerp in gaan. Leden van het FSIN profiteren van talloze rapporten over de (her)oriëntatie op de veranderende foodservicemarkt, onder andere in de vorm van deze readers.


 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen