Balls & Glory: 'Wij zijn een lovebrand'

Balls & Glory: 'Wij zijn een lovebrand'
Gepubliceerd op: 25 juni 2015

'Wij zijn een lovebrand. Onze klant zal ons snel iets vergeven. Als we zijn klacht snel oplossen tenminste.' Dat zei Wim Ballieu tijdens het Zomercongres van het FSIN over zijn geesteskind Balls & Glory. De Belgische formule (kernproduct: gevulde gehaktballen met saus, stamppot en salade) zweert bij passie, klantbetrokkenheid, transparantie en authenticiteit. 'Bij Balls & Glory sturen we vanuit waarden.'

Ballieu is één van België’s bekendste TV-koks en sinds ruim drie jaar bovendien bekend als de gehaktballenkoning. Balls & Glory ontstond nadat Ballieu zijn succesvolle cateringbedrijf verkocht. De varkens op de boerderij van zijn grootouders vormden de inspiratiebron voor de nieuwe formule van de Gentse slagerszoon.

Balls & Glory is een ultiem boer-tot-bord-verhaal. Het concept heeft vestigingen in Gent, Antwerpen en (sinds heel kort) Brussel. Daarnaast exploiteert Ballieu een foodtruck. Bij wijze van proef verkoopt supermarktketen Delhaize nu zelfs de gevulde gehaktballen. 'Maar,' verduidelijkt Ballieu meteen, 'aan de kwaliteit en prijs doe ik geen enkele concessie.'

 

Valse authenticiteit

De foodbranche zit volgens Ballieu vol ‘valse authenticiteit’. Hij gruwt ervan. 'Ik heb het helemaal gehad met al de doen-alsof-marketing.' Regelmatig nodigt hij klanten uit voor een sessie. Ballieu luistert en handelt naar wat hij te horen krijgt. “Make us better,” daagt hij hen uit. Zodoende werden de gehaktballen iets minder robuust en rul. Eigenlijk tegen de zin van Ballieu, maar de klant wilde het.

Het verhaal van Balls & Glory is eerlijk en authentiek. Dit weerspiegelt zich ook in het decor. Ballieu: 'Wij kiezen altijd voor gebouwen met een verhaal en charme en veranderen weinig aan het interieur.' Het meubilair is Spartaans, mede om de omzetsnelheid te garanderen. 'Met 70 zitplaatsen hebben we dagelijks 350 gasten. We bedienen met drie medewerkers. Binnen 8 seconden spreken we een klant aan, binnen 8 minuten heeft hij zijn bestelling.'

 

Transparantie

Balls & Glory voert een transparant beleid. Voor de klant is er de krant Balls on Paper. Hierin staat de receptuur van alle gevulde gehaktballen opdat de klant ze zelfs thuis kan maken. Ook wordt het verhaal verteld van de twee boerderijen waar de varkens vandaan komen. Bijzonder is ook dat Ballieu zijn eigen klanten wijst op interessante collegabedrijven in de omgeving van Balls & Glory. Met andere woorden: Ballieu verwijst zonder blikken of blozen door naar rechtstreekse concurrenten. Ook is Ballieu 100 procent transparant naar zijn medewerkers: 'Elke vestiging heeft een eigen dropbox waar alles te vinden is. Daar kan iedereen bij. Ze kunnen er ook alle cijfers van ons bedrijf raadplegen.'

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Zomercongres 2015"

Log in om te reageren. Inloggen