Grievink: “Tot 2020 sterke groei consumptie buitenhuis”

Grievink: “Tot 2020 sterke groei consumptie buitenhuis”
Gepubliceerd op: 25 juni 2015

Het FSIN voorziet tot 2020 een sterke groei van de buitenhuisconsumptie. Dat zei directeur Jan-Willem Grievink tijdens het Zomercongres van het FoodService Instituut in Putten. Wel waarschuwde hij traditionele foodservicebedrijven. “De groei zal zeker niet overal even sterk zijn. Zo zal de Klassieke Horeca het lastig houden.”

Grievink kon de 190 aanwezigen in Kasteel De Vanenburg voor het eerst in jaren positieve cijfers tonen. “De groeifactoren zijn eindelijk weer beduidend sterker dan de krimpfactoren. Alle maatschappelijke en economische krachten die hierop van invloed zijn, kleuren allemaal ontluikend groen.” Wel is alertheid meer dan ooit geboden, aldus Grievink. De foodservice moet alle bewegingen in de markt goed in de gaten houden, ook in zijn directe verzorgingsgebied. “Er zal een grote herverkaveling plaatsvinden, omdat de helft van de winkelgebieden zal verdwijnen.”

 

Leiderschap

Maar er liggen veel meer uitdagingen dan de revolutionaire veranderingen in de winkeltraffic. Zo kan de markt ook zomaar worden verstoord door nieuwe partijen online. Bovendien moeten de foodpartijen zich volgens Grievink beter rekenschap geven van de grote invloed van de zogenaamde millennialgeneratie. “Zij zijn de drijvers van dit moment. Ze hebben bovendien veel impact op de iets oudere generaties boven hen. Millennials stellen vragen, ze willen altijd weten waarom je iets doet. Dit stelt dus ook nieuwe eisen aan leiderschap. Je zult bereid moeten zijn veel meer taken te delegeren naar dit type gepassioneerde foodiemedewerkers.”

 

Blurring

Met nadruk wees Grievink verder nogmaals op de versnelde manifestatie van de blurringtrend. Nieuwe vormen van branchevervaging tussen foodservice, foodretail en zelfs non-food komen nu vliegensvlug op. “Maar er is niet meer alleen sprake van horizontale blurring, waarbij de schotten tussen de foodkanalen verdwijnen. We zien het ook verticaal en dus dwars door de keten heen.” Dit wil dus zeggen dat de schotten tussen de boer, de tussenhandel en de producent neergaan – maar ook tussen deze partijen enerzijds en de consument anderzijds. “Dat zal op heel wat gebieden, zoals wetgeving en benchmarking, vragen om een totaal nieuwe aanpak en benadering.”

Wilt u de presentatie nog een keer op uw gemak bekijken? Onze leden kunnen de hand-out van de presentaties van Jan-Willem Grievink en Paul Bringmann hier downloaden.

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Zomercongres 2015"

Log in om te reageren. Inloggen