Bringmann: “Nog nooit zoveel veranderd als nu”

Bringmann: “Nog nooit zoveel veranderd als nu”
Gepubliceerd op: 25 juni 2015

“Ik heb nog nooit in mijn 45 jaar in de foodbusiness meegemaakt dat er zoveel veranderde als de laatste twee jaar.” Was getekend Paul Bringmann, sinds 1 april de voorzitter van het FSIN. Bringmann beleefde tijdens het Zomercongres in Putten zijn vuurdoop als voorman van het FoodService Instituut. Hij schetste de enorm dynamische en turbulente ontwikkelingen van het moment.

Paul Bringmann bouwde La Place uit tot een grote voorbeeldformule voor de vaderlandse en zelfs internationale foodserviceindustrie. Hoewel hij internationaal nog actief is, zal Bringmann zich geleidelijk terugtrekken uit actieve dienst. Hij wil zich inzetten om het FSIN nog sterker te maken - hetgeen moet resulteren in nieuwe producten en activiteiten.
 

Twaalf trends

Tijdens zijn eerste openbare optreden liet hij vooral veel nieuwe vaderlandse foodserviceconcepten de revue passeren. Van Broodje van Eigen Deeg in Groningen tot Hopper in Rotterdam. Van De Machinist in Rotterdam tot De Fietskantine in Amsterdam. Van Vershal Het Veem in Eindhoven tot Mama Kelly in Den Haag. Het zijn stuk voor stuk bedrijven die de grote verandering in de branche van de laatste jaren duidelijk illustreren. Vrijwel alle zijn ze te linken aan een groot deel van de twaalf trends die Bringmann opsomde, trends als authentiek, gepersonaliseerd, lokaal, kleinschalig, eenvoud en waar-voor-je-geld. Bringmann vatte ze samen met de uitspraak: 'Mensen willen terug naar waar ze geboren zijn.'
 

Personaliseren

Naast de twaalf megatrends, bracht Bringmann drie ontwikkelingen in het bijzonder onder de aandacht. Hij wees op de opkomst van de restaurants binnen hotels. 'Vooral in Amsterdam boomen die.' Daarnaast zijn er de nodige succesvolle low-cost-ingrediënt-restaurants. Bringmann noemde onder meer Happy Italy en De Pizzabakkers in Amsterdam. De aloude Amerikaanse formule Subway noemt hij het lichtende voorbeeld van personalisering van het aanbod. 'Zelf kiezen, zoals bij Subway, zullen we veel meer gaan zien. Je wilt per slot van rekening niet allemaal hetzelfde broodje.'
 

Din Tai Fung

Wie wil weten wat de foodservice in de toekomst nog te wachten staat, moet op YouTube de video van Din Tai Fung bekijken, raadde Bringmann aan. Din Tai Fung heeft in Azië en Australië 140 vestigingen en is nu ook neergestreken in de VS. Het kernproduct van dit concept is de 'dumpling': kleine gevulde deegpakketjes die een bijzondere eet- en smaakbeleving teweeg brengen.

De presentaties van Paul Bringmann en Jan-Willem Grievink zijn te downloaden voor onze leden!

Bekijk de video hieronder:

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Zomercongres 2015"

Log in om te reageren. Inloggen