‘De wereld verandert te snel’

‘De wereld verandert te snel’
Gepubliceerd op: 24 juni 2015

Paul Bringmann zei het al tijdens zijn openingswoord: ‘Ik heb de foodwereld niet eerder zo snel zien veranderen als in de afgelopen twee jaar.’ Christian van Someren beaamde deze woorden vanuit e-commerce. De ondernemer van truus.nl en later adviseur van belangrijke spelers in Foodservice en Foodretail gaf tijdens het FSIN Zomercongres zijn visie op die veranderingen. Zijn advies aan de FSIN-leden: verdiep je iedere dag 15 minuten in online en lees er iedere maand een boek over.

De boodschap van Christian van Someren, ondernemer en adviseur e-commerce was duidelijk: online raakt ons allemaal, we kunnen er niet langer omheen. Iedereen is op zoek naar het gouden ei, maar daarover was Van Someren tijdens zijn presentatie eveneens duidelijk: dat bestaat niet.

 

Maak ruimte in je agenda

Waar te beginnen dan? Met een open geest. En heel praktisch: met het lezen van informatie over e-commerce, want we weten er met z’n allen niet zo veel van, ook niet op het hoogste niveau waar de beslissingen over e-commerce worden genomen en waar van Someren ‘veel koerswijzigingen signaleert’. ‘Lees iedere dag een kwartier over online ontwikkelingen, minimaal. En iedere maand een boek. De belangrijkste bron voor groei en innovatie is tijd’, betoogde hij. ‘Maak ruimte in je agenda, wees hongerig naar informatie en naar het waarom ervan en maak je zelf hiermee onafhankelijk van derden om zelf beslissingen te nemen. Geef jezelf de ruimte om te blijven leren.’

 

Beeldgeoriënteerd

Veel merken missen nu bijvoorbeeld al de social media. Het nieuwe social is namelijk niet tekst- maar beeldgeoriënteerd. Snapchat, Instagram, Pinterest. ‘Iedereen is druk bezig met Facebook, maar ze hebben geen idee wat ze ermee moeten. Bedrijven zijn bezig om zich klaar te maken voor een wedstrijd die allang voorbij is.’ Belangrijke drijvers zijn volgens van Someren onze verbeelding. Hij verwijst naar creatieve ondernemers als Steve Jobs, maar ook naar Google, dat jaarlijks vijf- tot zeshonderd wijzigingen in zoekalgoritmen doorvoert. Zo komen mobiele websites sinds kort hoger in Google. Volgens Van Someren  is echter slechts 10% van de sites mobiel goed vindbaar.

 

Personalisatie

Op internet is gemak een belangrijke driver. Hoe meer transparantie, hoe minder relevant prijs wordt, aldus de ervaringsdeskundige die na Truus.nl bezig is met ‘een nieuwe Truus’. Daarbij draait alles om personalisatie. En dat is volgens hem ook de belangrijkste trend die van belang is voor Foodservice. Veel voorbeelden kan hij er nog niet van geven, want ook de grote partijen zijn nog niet zover. De McDonalds-app is ingewikkeld en biedt te veel mogelijkheden. ‘Personalisatie zou een key diffentiator kunnen zijn, maar alles gaat over voordeelbonnen.’ De Starbucks-app voldoet wat dat betreft beter: eenvoudig plus de mogelijkheid om via de scanner te betalen en punten te sparen.

 

Focus op groei

‘Binnen de gevestigde orde draait alles om waardecreatie. Iedere manager wil vooraf weten wat het oplevert. Amazon is heel groot, maar heeft nog nooit winst gemaakt, toch is iedereen binnen Amazon heel tevreden. Dat heeft te maken met de focus op groei in plaats van op winst.’ Van Someren maakt de vergelijking met HelloFresh, dat eveneens focust op groei. Groei biedt bijvoorbeeld ook bestaansrecht aan Pinterest, dat binnen drie jaar na de oprichting 72,8 miljoen gebruikers telt. ‘Veel van die groei is ‘technologie gedreven’. Er zijn en komen nog veel digitale innovaties die grote impact op Retail en ook op Foodservice zullen hebben.’

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Zomercongres 2015"

Log in om te reageren. Inloggen