‘Foodservice moet prijs/kwaliteit opnieuw definiëren’

'Foodservice moet prijs/kwaliteit opnieuw definiëren'
Gepubliceerd op: 23 februari 2011

De verhouding prijs/kwaliteit wordt de komende jaren doorslaggevend voor de verdere groei van de foodservicemarkt, voorspelt Jan-Willem Grievink, directeur van FoodService Instituut Nederland. Hij baseert zijn verwachting op het succes van Hema, La Place en Ikea en de groei die deze formules afgelopen jaar realiseerden binnen de sector Gemak.

Binnen fastservice wist met name het onderdeel horeca bij retail vorig jaar omzetgroei te realiseren, te weten 3,9 procent. Deze cijfers zijn terug te vinden in het Foodservice Monitor Jaarrapport 2011.

Fastservice profiteert van de downtrading binnen de horeca. De bestedingen staan onder druk. Consumenten willen echter niet inleveren op kwaliteit en zoeken goedkopere oplossingen.

Terwijl veel foodservice-aanbieders de prijzen van hun dagmenu’s afgelopen jaar opnieuw verhoogden, trokken eerder genoemde retailformules veel klanten met juist laaggeprijsde instapmenu’s en goedkope combinatie-aanbiedingen. La Place, Hema en Ikea passen hun retailervaring toe op de eigen foodconcepten en hebben daarmee een voorsprong op andere aanbieders, stelt Grievink.

“Dat betekent dat het aanbieden van een goede kwaliteit tegen de laagste prijs een belangrijke aanjager wordt voor de foodservicemarkt. De foodservicesector moet het begrip kwaliteit/prijsverhouding opnieuw definiëren”, concludeert de FSIN-directeur.
 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen