‘Geld verdienen is niet onze drijfveer’

‘Geld verdienen is niet onze drijfveer’
Gepubliceerd op: 24 juni 2015

‘Wat weegt het zwaarst? Groeien of geld verdienen?’ Tijdens het FSIN Zomercongres in Putten ging dagvoorzitter Henk Gianotten in gesprek met de (mede-)oprichters van pizzaconcept Old Scuola en de Amsterdamse Foodhallen. Hij stelde Daniël van der Stel, Marco Zander respectievelijk Tsibo Lin de vraag wat deze ‘gamechangers’ drijft? 

Tsibo Lin, mede-eigenaar van de Amsterdamse Foodhallen (en tevens van de naastgelegen restaurants Brasserie Halte 3 en Meat West Restaurant): ‘We waren geïnspireerd door indoor foodmarkten, met name die in Madrid. Waarom bestaat zo iets in Nederland niet, dachten we drie jaar geleden. We wilden met de Foodhallen een podium neerzetten. Een leuke sfeer creëren, gezellig, sociaal en dynamisch. Dat misten we hier. Geld verdienen is nooit onze drijfveer geweest’, aldus de ondernemer, die die middag al eerder op het podium werd gevraagd.

 

Nieuwkomer in FSIN Food 500

FSIN-voorzitter Paul Bringmann overhandigde hem het eerste exemplaar van de FSIN Food 500 2015, de omzetranking van de vijfhonderd grootste foodformules van Nederland, zowel in Foodservice als in Foodretail. De Foodhallen, omzet van €7.600.000, is een belangrijke nieuwkomer in die ranking die laat zien dat traditionele food(service)omzet verschuift naar nieuwe formules waaronder niet alleen de Foodhallen maar ook fysieke en virtuele platforms als de Markthal Rotterdam en Thuisbezorgd.nl. Binnen de Foodhallen runnen 21 horeca-ondernemers hun eigen outlet, waaronder de Ballenbar en The Butcher.

 

‘Geld verdienen is voor later’

Ook Daniël van der Stel en Marco Zander erkennen tegenover de leden van het FSIN dat hun doel misschien eerder idealistisch is dan economisch. Van der Stel: ‘We willen dat heel Nederland onze pizza gaat eten. Of dat nu op een festival, in een restaurant of de supermarkt is.’ Zander: ‘Geld verdienen is iets voor later.’

De oprichters van het succesvolle concept Old Scuola verkopen ‘beleving op festivals’. ‘Er is geen pizzabakker die dat daar doet’. Van der Stel wil niet spreken van een hype. De festivalmarkt is in zijn ogen hard gegroeid. Keerzijde daarvan is het vaak hoge stageld, waardoor de ondernemers soms de helft van hun brutomarge kunnen inleveren. Zij lossen dat op door ‘met hun prijzen te spelen.’

Later  in de discussie zal Wim Ballieu van Balls & Glory verklaren dat dit stageld voor hem reden is bepaalde festivals te mijden. Hij spreekt van maffiapraktijken. ‘Qua sustainability is wat er nu gebeurt compleet onrealistisch. De festivals moeten hun verdienmodellen aanpassen. Ik wil me niet laten gijzelen.’ Behalve op festivals is Old Scuola actief in partycatering. Sinds twee weken runnen de ondernemers ook een pop-up restaurant op het Centraal Station van Rotterdam.
 

Ownership en beleving

Wat is hun geheim, wat doen zij anders dan de gevestigde orde, wil Gianotten weten. Lin: ‘Wij proberen ownership te creëren. Onze mensen hebben de vrijheid om binnen bepaalde kaders zelf beslissingen te nemen en dat werkt erg goed. We zijn een dienstverlenend bedrijf, we regelen voor 21 ondernemers zaken rond logistiek, entertainment, techniek, marketing en schoonmaak en dan is dat heel belangrijk.’ Vander Stel: ‘Wij laten zien wat we doen en hebben daarmee een behoorlijke naam opgebouwd.’

Delen Bekijk meer uit het nieuwsdossier "Zomercongres 2015"

Log in om te reageren. Inloggen