Consument wil gezond eten, niet minder calorieën

Consument wil gezond eten, niet minder calorieën
Gepubliceerd op: 23 februari 2011

Consumenten maken graag een gezonde keuze als ze buiten de deur eten. Ze letten daarbij vooral op kwaliteitsaspecten, zoals vers, natuurlijk en voedzame ingrediënten en minder op de hoeveelheid calorieën. Dit blijkt uit een recent rapport van marktonderzoeksbureau NPD Group dat zich richt op de Amerikaanse foodservicemarkt.

Het rapport constateert dat gezond eten en zich gezond voelen belangrijke aanjagers zijn van de foodservicemarkt. Steeds meer consumenten trachten gezond te eten en verwachten een verantwoord aanbod op de menukaart.

Gezond staat volgens de consumenten in het Amerikaanse onderzoek voor vers, voedzaam en natuurlijk. Een laag of gering(er) gehalte aan calorieën weegt voor hen minder zwaar bij de keuzes die zij maken in restaurant of foodservice-outlet. Dat was jarenlang wel het idee, stelt een van de onderzoekers, dat consumenten die kiezen voor gezond, automatisch kiezen voor een lage(re) calorische waarde en een lager vetgehalte.

Het onderzoek richtte zich tevens op het belang van smaak. Daaruit kwam naar voren dat smaak zeer belangrijk is, ongeacht of eten als gezond of minder gezond wordt ervaren. Sommige consumenten ervaren gezond eten wel als minder smakelijk. In beide gevallen verwachten consumenten een zelfde prijs. Gezond eten rechtvaardigt geen hogere prijs.
 

Delen

Log in om te reageren. Inloggen