New Food Strategies voor de toekomst van de sector

New Food Strategies voor de toekomst van de sector
Gepubliceerd op: 1 september 2015

Nyenrode start in november met het Executive Programma ‘New Food Strategies’. In samenwerking met het FSIN worden de theorie, achtergronden en krachten van grensvervaging en blurring ontrafeld. We analyseren dat proces en kijken naar de gevolgen voor schakels in de keten. Daar hoort ook bij het ontrafelen van nieuwe verdienmodellen die (zullen moeten) ontstaan.

We staan aan de vooravond van een unieke disruption binnen de voedselketen. Dit is echter niet de éérste disruptie die de keten meemaakt. De komst van de supermarkten in 1960 was net zo’n kantelpunt voor de keten. Dat kantelpunt was het begin van een lange periode waarin de retailers de macht in handen zouden hebben. Er zijn nu opnieuw krachten aan het werk die de machtsverhoudingen in de sector uit hun bestaande kaders trekken trekken. Klassieke foodkanalen komen op elkaars terrein: retailers gaan in horeca en ook andersom. Dat wordt aangedreven door de consument, die niet langer denkt in kanalen, maar juist in behoeftes.

 

Digitalisering als driver

Digitalisering is één van de drivers van het disruptieve proces dat bezig is de foodketen te hervormen. Mede door die digitalisering komt de regie over de ‘food-koop-macht’ namelijk in handen van de consument. Dat beïnvloedt de hele foodketen. Tegelijkertijd weten grote branchevreemde bedrijven deze technologie slim in te zetten (Google, Amazon, Uber) en beïnvloeden zo ook onze sector. Dit proces wordt versterkt door krimpende business modellen en de consument die het helemaal niet meer vreemd vind om voor de invulling van een behoefte buiten de geijkte, traditionele kanalen te kijken.

 

Gevolgen van vervaging

Deze kanaalvervaging blijft niet zonder gevolgen. Want als kanalen door elkaar heen gaan lopen, gaan ketenschakels dat uiteindelijk ook. En dit vraagt om een her-evaluatie van de keten. Welke schakels zijn onmisbaar? Maar ook: welke ketenschakels zullen zich opnieuw moeten uitvinden om relevant te blijven? Ketenverkorting en –omkering zijn een zekere uitkomst van keten- en kanaalvervaging. Spelers in de huidige voedselketen moeten dus kanaaloverschrijdend en omni-channel gaan werken om hun toekomst in de sector zeker te stellen.

 

Leerdoelen

Met het Nyenrode Executive Programma New Food Strategies ontrafelen we in samenwerking met het FoodService Instituut de theorie, achtergronden en krachten van grensvervaging en blurring. In zowel buiten- als binnenland ontstaan tal van nieuwe foodconcepten. We analyseren dat proces en kijken naar de gevolgen voor schakels in de keten. Daar hoort ook bij het ontrafelen van nieuwe verdienmodellen die (zullen moeten) ontstaan.

 

Het Nyenrode Executive Programma New Food Strategies wordt ingevuld in samenwerking het FoodService Instituut. Meer weten? Vraag hier de brochure aan bij Nyenrode.

Delen

Log in om te reageren. Inloggen